رئيس التحرير: عادل صبري 10:29 مساءً | الخميس 16 أغسطس 2018 م | 04 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° صافية صافية

فيديو.. فادية.. حكاية دكتورة عالجتها رؤية الرسول من الصمم

فيديو.. فادية.. حكاية دكتورة عالجتها رؤية الرسول من الصمم

توك شو

الدكتورة فادية عبد الجواد

فيديو.. فادية.. حكاية دكتورة عالجتها رؤية الرسول من الصمم

أحمد علاء 14 أغسطس 2014 06:47

روت الدكتورة فادية عبد الجواد، التي أصيبت بمرض الحمى الشوكية الذي أفقدها السمع والنطق، تفاصيل علاجها من مرضها، عقب رؤيتها للنبي محمد صلى الله عليه وسلم في المنام.

وخلال لقائها بفضائية "النهار اليوم"، قالت عبد الجواد: “بعد إصابتي بالحمى الشوكية جالي شلل عصبي نفسي كامل، واللي كان بيزعجني فقداني للتوازن، وكل ده جالي وأنا عندي 11 سنة".

وأضافت: “أنا درَّبت نفسي إني أمشي لوحدي، وفي يوم كانت أسرتي زعلانة على اللي أنا فيه شوفت رؤية للنبي عليه الصلاة السلام، في اليوم ده نمت وصحيت وصليت الفجر ونمت تاني وكل ده وأنا باعيط، لكن الرؤية دي هي اللي بتنور كل حاجة في حياتي".

وتابعت: “سمعت في الرؤية تسبيحات الرسول عليه الصلاة والسلام، وجالي يقين إني هاسمع في يوم من الأيام، والرسول قالي امشي في طريق كله طوب وحجر، وكان بيديني حاجة زي الخرز، وصحيت من النوم وأنا إنسانة أخرى تمامًا، مفيش دموع مفيش يأس، وقررت إني أكون مصدر فخر لأسرتي مش مصدر رثاء".

واستطردت: “قررت أن يكون العلم سبيلي، والحمد لله أنا كنت متفوقة، وبدأت أتعلم قراءة حركة الشفايف، وكان والدي بيساعدني بقراءة الجرائد، وكنت بتابع حركة الممثلين، وكل ده ساعدني من غير ما حد يعلمني أي حاجة".

شاهد الفيديو..

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان