رئيس التحرير: عادل صبري 10:52 مساءً | السبت 15 ديسمبر 2018 م | 06 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

فيديو..السيسي: جعلنا الحد الأدنى للمعاشات 500 جنيه

فيديو..السيسي: جعلنا الحد الأدنى للمعاشات 500 جنيه

توك شو

السيسي

فيديو..السيسي: جعلنا الحد الأدنى للمعاشات 500 جنيه

جهاد الأنصاري 11 يونيو 2016 20:31

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي أنه قرر رفع المعاشات 10 % ليصبح الحد الأدنى للمعاشات لـ500 جنيه قائلا:" لو كان ممكن نخليه أكتر من كدة وأحنا معملناش يبقى قصرنا في حق أهلنا لكن لو مكانش ممكن ده وهما بيعرضوا عليا الموضوع قلتلهم أنتم درستم الموقف ".

وقال السيسي:" حبيت أشاور على النقطة دية لأننا لازم نعرف كدة أن مفيش تقدم بيتم للأمم بدون عمل وصبر وشرف وأمانة ولو كان ممكن نزود أهلنا أكتر من كدة فمحدش بيجيب حاجة من جيبة ده من جيب مصر".

 

والاسعار :"بنيجي في رمضان وكلنا بنغلي على بعضنا وكان الأولى نيجي خلال شهر رمضان ونقلل الأسعار عن باقي الشهور وبقول للحكومة عايزين ضبط للأسعار أكثر من كدا ".

 

وطالب الرئيس عبد الفتاح السيسي من المصريين الحفاظ على الهوية المصرية وعادات وتقاليد المصريين الجميلة وأن يوم إفطار العائلة المصرية هدفه تدعيم تلك العادات والتقاليد خاصة أن هناك محاولات لتغيير وإضعاف الهوية المصرية .

ودعت مؤسسة الرئاسة عددا من الشخصيات العامة والصحفيين والإعلاميين وكبار رجال الدولة وممثلين عن مختلف القطاعات والفئات الموجودة لحضور حفل إفطار الأسرة المصرية.

اقرأ أيضاً:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان