رئيس التحرير: عادل صبري 04:03 مساءً | الجمعة 16 نوفمبر 2018 م | 07 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

سائقون بعد تشغيل كوبري السلام: هيريحنا.. وآخرون: يا فرحة ما تمت

سائقون بعد تشغيل كوبري السلام: هيريحنا.. وآخرون: يا فرحة ما تمت

تقارير

كوبري السلام بعد تشغيله

في الإسماعيلية..

سائقون بعد تشغيل كوبري السلام: هيريحنا.. وآخرون: يا فرحة ما تمت

ولاء وحيد ونهال عبدالرءوف 15 يناير 2016 21:20

"اصطفت الشاحنات والحافلات على مدخل كوبري السلام الدولي من جهة الغرب منذ الرابعة عصرا، بمحافظة الإسماعيلية، في انتظار حلول مواعيد فتح الكوبري ليمروا أعلاه في طريقهم للجهة الشرقية لقناة السويس"، قرار طال انتظاره لأكثر من 29 شهراً  منذ يوليو عام 2013 عانى خلالها أهالي سيناء، وشهدت خلالها حركة نقل البضائع تباطؤا وركودا في أسواق سيناء.

 

 وعبر عدد من الأهالي، عن سعادتهم بإعادة افتتاح الكوبري، لـ 6 ساعات يومياً فقط، لتخفيف العبء عنهم خلال نقل البضائع من وإلى سيناء، بعد إغلاقة أكثر من عامين قضوها في معاناة مستمرة بسبب غلق الكوبري وتكدس حركة المرور على معديات الربط بين ضفتي قناة السويس.

 

وقال السيد عبد الرحمن سائق سيارة نقل، "أنا جاي من القاهرة ورايح بئر العبد بحمولة فاضية وبرجع محمل بالأسمنت، أنا كنت بقعد في الطريق 4 أيام منهم 3 أيام واقف في طابور المعدية في عز حر الصيف وبرد الشتاء غير الساعات اللي كنا بنقفها في الكماين وإجراءات التفتيش اللي بتقعد بالساعات لكن بفتح الكوبري هيوفر علينا وقت كبير .

 

"أنا كنت بقعد 3 أيام عشان أوصل نقلة من السويس لشرق التفريعة لكن دلوقتي مش هتزيد عن 4 ساعات "، هكذا جاءت كلمات أحمد نجم، سائق شاحنة لنقل البضائع،  وهو في انتظار موعد فتح كوبري السلام الدولي ليمر بشاحنته في طريقه لميناء شرق التفريعة ".

 

وقال نجم " أنا كنت بقعد 6 أيام رايح جاي في  مسافة لا تزيد عن 120 كيلو متر واقف أكتر من يومين في طابور طوله أكتر من 8 كيلو قدام المعدية عشان أعبر من الشرق للغرب والعكس "، معبرا عن فرحته بافتتاح الكوبري.

 

وقال خالد مصبح سائق سيارة ميكروباص: "إن الركاب مش مصدقين ومن ساعة ما عرفوا وهم بيزغرطوا والعيال الصغيرة فرحانة، أنا كنت في اليوم بعمل دور واحد من القنطرة غرب للقنطرة شرق، لكن مع فتح الكوبري ممكن أعمل دورين وتلاتة كمان والرزق يزيد بفضل الله".

 

ناجح داود، سائق شاحنة محملة بالمواشي، قال يا فرحة ما تمت، لأنه بعدما وقف في طابور أمام الكوبري، تفاجئ أن سيارته غيرمسموح لها بالمرور أعلى الكوبري لأن الحمولة "بهايم" وده من الحاجات الممنوع أنها تمر أعلى الكوبري.

 

وكان الفريق مهاب مميش، رئيس هيئة قناة السويس أعطى  مساء أول أمس –الأربعاء- إشارة البدء لتشغيل كوبري السلام الدولي بعد نجاح التشغيل التجريبي للكوبري خلال الأيام الماضية من جهة الغرب للشرق لمدة 6 ساعات يوميا تبدأ من السادسة مساء وحتى الواحدة صباحا .

 

وقامت الهيئة الهندسية للقوات المسلحة بتشغيل  الكوبرى العائم بعرض مجرى القناة والذى تبلغ حمولته 60 طنا، وطولة 330 مترا ليعمل على نقل الشاحنات والحافلات من جهة الشرق  ويقع الكوبري العائم  جنوب معدية القنطرة غرب بالكيلومتر 48 ترقيم قناة السويس .

 

وأعلنت هيئة قناة السويس بالتسيق مع الجهات الأمنية أنه يتم  استبعاد عبور سيارات النقل التى تحمل مواد بترولية أو مواد ملتهبة.

 

 

 

اقرأ أيضًا:

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان