رئيس التحرير: عادل صبري 11:09 مساءً | الثلاثاء 11 ديسمبر 2018 م | 02 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

بالصور| جلود الأضاحي.. "سبوبة" العيد للطلاب والموظفين

بالصور| جلود الأضاحي.. "سبوبة" العيد للطلاب والموظفين

ولاء وحيد 26 سبتمبر 2015 09:21

"دا موسم والشغل مش عيب"، شعار رفعه العديد من أصحاب المهن المختلفة، الذين خلعوا عباءة وظائفهم خلال أيام العيد وتفرغوا للعمل في ذبح الأضاحي وجمع الجلود وغيرها من الأعمال الموسمية المرتبطة بموسم الأضاحي؛ لما تدره من ربحٍ خلال هذه الأيام، على حد تعبيرهم.

 

التقت "مصر العربية" عددًا ممن يعملون في شراء الجلود وبيعها، في محافظة الإسماعيلية، وكان من بينهم مدرس وجامعيين وموظف وتاجر عقارات وحداد وبائع جرائد وعامل بمصنع وحارس بأحد المصانع.

 

محمد عادل 48 سنة، مدرس رياضيات، يعمل جزارًا في ذبح الأضاحي: قال"والدي وأشقائي جزارين وأنا في عيد الأضحى أعمل معهم في ذبح الأضاحى والحمد لله عندي مهارة في الذبح وأعمال السلخ والتشفيه والتقطيع ".

 

 وتابع: "لا أخجل من العمل في الذبح وأنا مدرس رياضيات في التربية والتعليم ، فلا يوجد تعارض ، إحنا في أجازة وبنشتغل بما يرضي الله . ده موسم  والولاد اللي بيشتغلوا مساعدين ليا في منهم موظف ومنهم تاجر وفيه منهم 3 طلبة  بالجامعة".

 

عبد الله أحمد، طالب بجامعة الأزهر 20 سنة، يجوب شوارع الإسماعيلية مستقلاً "تروسيكل"، يحمل مذياعًا ينادي به على الأهالي لشراء الأضاحي" target="_blank"> جلود الأضاحي، قائلا: "الشغل مش عيب ودا موسم، والرزق يحب الخفية".
 

أضاف: "طوال أيام العيد الأربعة أقضيها في قيادة ترويسكل استأجره في هذه الفترة لتوصيل الأضاحي للأهالي وتوصيل الجلود ونقل مخلفات الذبح، لافتًا إلى أن "العمل ليس عيبًا ولا حرامًا.

 

وتابع: "ياريت كل الطلبة في الجامعة يفكروا كده وينزلوا يشتغلوا ويوفروا مصاريف دراستهم ويخففوا عن أهاليهم".

 

ويقول محمد صابرة  27 سنة سمسار عقارات: " في العيد باخد أجازة من شغلي وبتفرغ بس لشراء الأضاحي" target="_blank"> جلود الأضاحي من الأهالي في الأحياء السكنية وبيعها للجلادين".

 

وأضاف: "ده موسم والشاطر اللي يستغل الوقت ده ويشتغل فيه، وطالما الشغل مش عيب ولا حرام يبقى إيه المانع".

 

 وتابع: "أنا بكسب كويس في الأيام ده وده موسم مرة في السنة وأنا اتعلمت الشغلانة ده من أبويا، لازم الواحد يشغل دماغه ويشوف القرش مكانه فين ويروح عليه طالما بالحلال".

 اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان