رئيس التحرير: عادل صبري 06:56 صباحاً | الثلاثاء 23 أكتوبر 2018 م | 12 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 33° صافية صافية

بالصور| الحصول على المياه .. رحلة شقاء طفلة بالإسماعيلية

بالصور| الحصول على المياه .. رحلة شقاء طفلة بالإسماعيلية

تقارير

الطفلة سماح

بالصور| الحصول على المياه .. رحلة شقاء طفلة بالإسماعيلية

ولاء وحيد 07 يونيو 2015 14:04

نشبت قدميها الصغيرتين في الأرض كمخالب الكتكوت، في طريقها للبيت، وفوق رأسها يستقر دلو ملأته بالمياه، تخطو خطوات ثابتة قليلًا، وهي تحاول أن تحفظ توازنها، ثم تتمايل بعض الشيء، لكن سرعان ما تستأنف مسيرتها.

 

هكذا كان حال الطفلة سماح عبد الحميد، من أبناء عزبة البركة بالإسماعيلية، التي لم يتعد عمرها عشر سنوات.. رحلة يومية تقطعها سماح في مسافة قد لا تزيد عن 300 متر سيرًا على الأقدام، من أجل الحصول على المياه، لكن المهمة صعبة!! فالطريق ليست ممهدة، يتخللها مرتفعات ومنحدرات، إلا أنها نجحت في إتمام مهمتها وصولا إلى بيتها المحروم من المياه.

 



تقول سماح بابتسامة تخفي معاناتها: أنا اتعودت على كده كل يوم بروح أجيب لأمي الماية عشان تغسل وتطبخ لأن ابويا عيان مش بيطلع من البيت، وأمي عندها الغضروف، ومش بتقدر تشيل حاجة. ساعات رأسي بتوجعني من شيل الماية بس خلاص اتعودت، وكل العيال اللي ساكنين هنا بيجيبوا ماية ويشيلوها على دماغهم"

 

 وأضافت: "احنا هنا معندناش ماية لكن البيوت اللي هناك فيها مياه، وعندهم كمان مجاري، وأشارت بيدها لعدد من المنازل المسلحة تبتعد عن منزلها نحو 500 متر تقريبًا.

 

وقالت "لما بكون في المدرسة أمي بتجيب خرطوم طويل وتمشيه من ورا البيت عشان تسحب ماية من الحنفية، ولما برجع من المدرسة بروح أجيب لأمي المياه"

 


وأضافت "أمي بتقول ان الحكومة مش عايزة تدخل ماية لبيوتنا عشان احنا مخالفين، أنا مش عارفة يعني ايه مخالفين بس اللي اعرفه اننا تعبنا اوي ومش عايشين زي باقي الناس، وتابعت: "انا بس نفسي الماية تدخل بيوتنا وبيوت جيرانا عشان الناس الكبيرة هنا بيتعبوا أوي في شيل وحط المياه، انا مش عايزة حاجة غير كده ."



من جانبه قال المهندس محمد عبد السلام رئيس قطاع شبكات المياه بالإسماعيلية أن الشركة القابضة لمياه الشرب قامت مؤخرًا بمد خط مياه لتغذية المنطقة الواقعة بين قرية نفيشة، وحتى مستشفى الحميات وهي المنطقة التي تقع بالقرب من العزبة صاحبة الشكوى.

 

وأكد عبد السلام أن الشركة منذ بدء عملها بالإسماعيلية – خلال الثلاثة سنوات الماضية لم تتلق من أهالي المنطقة أي شكاوى تتعلق بحرمانهم من مياه الشرب في هذه المنطقة.



وأضاف أن هناك لجنة سيتم تشكيلها خلال الأيام المقبلة لبحث وضع العزبة القبلية وتحديد مدى إمكانية مد منازل المتضررين بخط مياه لتغذية المنطقة، موضحًا أن منطقة أبو عطوة وخط البركة وأبو شحاته تابع في توصيل مياه الشرب لهيئة قناة السويس وهي الجهة المنوطة عن توصيل المياه للمنطقة .

 



اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان