رئيس التحرير: عادل صبري 03:14 مساءً | الثلاثاء 18 ديسمبر 2018 م | 09 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 21° غائم جزئياً غائم جزئياً

بالصور|"تنة ورنة وبازيطير"..أبرز الشخصيات الكرتونية للفانوس بالإسماعيلية

بالصور|تنة ورنة وبازيطير..أبرز الشخصيات الكرتونية للفانوس بالإسماعيلية

تقارير

محل لبيع الفوانيس بالإسماعيلية

بالصور|"تنة ورنة وبازيطير"..أبرز الشخصيات الكرتونية للفانوس بالإسماعيلية

ولاء وحيد 03 يونيو 2015 15:43

"تنة ورنة ومنيون وبازيطير وفروزن وصوفيا وباربي"..شخصيات كرتونية تشدو بـ"رمضان جانا وفرحنا به"، وشخصيات وألعاب ملونة لفوانيس رمضان بأحجام مختلفة معروضة في الأسواق بمحافظة الإسماعيلية هذا العام.

اختلفت الأشكال وتنوعت الألوان لكن ظلت أغاني رمضان هي القاسم المشترك الوحيد لهذه الفوانيس التي تبدأ أسعارها من 50 ووصلت حتى 300 جنيه .

للوهلة الأولى يظنها الجميع أنها ألعاب مع اختلاف أشكالها وألوانها وأحجامها لكن بمجرد أن تشدو بأغاني رمضان يبدأ الاستيعاب أنها فوانيس رمضانية بشكل جديد.

وتقول فاطمة زكريا 10 سنوات "أشكال الفوانيس السنه دي جميلة جداً وبتطلع أنوار وبتعمل جو مبهج بس مش شكلها فانوس شكلها لعب ".

وأضافت" السنة دي أشكال الفوانيس كتير أوي وأحسن من السنة اللي فاتت اللي كان الفانوس فيها على شكل  السيسي والسنة اللي قبلها اللي كان الفانوس فيها على شكل مرسي لأن ده غلط عشان بيدخلوا الأطفال في السياسة وبيخلوهم يتخلوا عن براءتهم ويدخلوا في خناقات مع بعضهم من غير لازمة".

وتابعت " أتمنى ان شكل الفوانيس يكون متطور عن كل عام يكون مختلف مثلاً على هيئة فاكهة أو خضار عشان يحببوا الأطفال في الفواكه والخضار بدلاً من الكرتون ".

وقالت جودي محمد 8 سنوات " أنا عجبني فانوس تنة ورنه جداً لانه بيطير بس ماما بتقولي أنه غالي جدا وهي مش هتقدرتجيبه وعشان كده أنا هجيب" فروزن"-ملكة التلج - لانها برده شخصية محبوبة وسعرها أقل شوية من تنه ورنة ".

وقال حمزة زكريا 7 سنوات" أكتر فانوس لفت نظري هو فانوس بازيطير عشان هو شخصية جريئة وقادر على تنفيذ الأفكار التي يخترعها صديقه الكرتوني وودي بس بازيطير مش بيطير بيغني بس ".

 أسماء سرور ربة منزل تقول "للأسف الأطفال منبهرين بشكل الفوانيس التي أرى أنها ألعاب أكثر منها فوانيس وأسعارها غالية جداً فسعر لعبة تنه ورنة وصل إلى 300 جنيه لانه بيطير وسعر فانوس باز يطير وصل لنحو 100 جنيه.

وأضافت " أنا عندي 3 أطفال وحرام اشتري فانوس  لكل واحد منهم  ب 100 جنيه ومعروف ان الشهر قبل ما ينتهي هيتكسر الفانوس".

وقال علاء الزرعي أحد بائعي الفوانيس بالإسماعيلية " هذا العام تم طرح أكثر من 80 شكل وموديل للفانوس الرمضاني أغلبها مستورد من الصين بنسبة 90% من المعروض بالأسواق أشكال لالعاب وشخصيات كرتونية معروفة ومحببة للأطفال ".

وتابع الزرعي " الأهالي لا يلفت نظرهم فوانيس الكارتون وينجذبون للفوانيس التقليدية فيما ينبهر الأطفال بفوانيس الألعاب التي يصدر عنها صوت أغاني رمضان وإضاءة وبعض يمشي ومنها ما يطير ".

واستطرد "ما يعجب الأطفال لا يعجب الأهل والعكس صحيح لأن الأهالي لديهم قناعة أن الفانوس هو الهيئة المعروفة التي اعتدنا عليها لسنوات طويلة وموجودة في التراث وأن المعروض ليس فوانيس وإنما ألعاب لكن الشيء الوحيد الذي يجعلهم يقتنعون على مضض إن هذه الألعاب فوانيس ما يصدر عنها من أصوات أغاني "وحوي يا وحوي "و"رمضان جانا ".

 

 

اقرأ أيضًا :

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان