رئيس التحرير: عادل صبري 08:12 صباحاً | الأربعاء 12 ديسمبر 2018 م | 03 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

في بني سويف..قتل البراءة في فرز "الزبالة "

في بني سويف..قتل البراءة في فرز الزبالة

تقارير

الفتيات

في بني سويف..قتل البراءة في فرز "الزبالة "

أحمد سيد 14 مايو 2015 09:39

في براءة اجتمع الفقر والإهمال علي سلبها من الفتيات الصغار اللاتى وقفن في تحد واضح للتصدي لضيق العيش تعبثن بأكوام القمامة المتكدسة بالشوارع ليصبحن فريسة سهلة للأمراض والأوبئة.

ووفقا لآخر احصائية للجهاز المركزي للتعبئة والإحصاء فإن حجم عمالة الأطفال يبلغ نحو 1.6 مليون طفل، منهم 83% يعملون فى الريف مقابل 16% فى المدن ، وأن 46% من أجمالي هؤلاء الأطفال العاملين يتراوح من 15 إلى 17 سنة ، وأن 78% منهم من الذكور و 21% من الإناث

في شارع طراد النيل فى بمركز الواسطي شمال بنى سويف وقفت 3 فتيات يبحثن عن رزقهن بين أكوام" الزبالة"ب، بملابس "رثه " و"شعر" يحتاج إلى عناية طويلة حتي يعود إلي طبيعته.

وتبحثن بين بقايا "الزبالة "المتكدسة بالشارع التي تم إلقاءها من جانب المواطنين قبل أن يتم ازالتها في الصباح الباكر ويسارعن في البحث عن بقايا طعام أو أي "قطع بلاستيكية "أو لقمة عيش أو قطعة ملابس أو ما خف وزنه وغلا ثمنه لتحملنه إلى بائعي الروبابيكيا.

الفتيات الثلاث حاولن في تحد واضح "للجوع والفقر" فرز الأكياس وفتح العلب المغلقة عقب إلقاءها من جانب ربات البيوت بالشارع الرئيسي ببني سويف في محاولة لاستخراج كسرة خبز أو قطعة لحم.

تقول أمل 9 سنوات" بنحتاج فرزة أو اتنين في اليوم عشان نطلع منها بأي حاجه، وبنجمع الكراتين والبلاستيك من الزبالة ولو ما اشتغلناش مش هنلاقي حد يوكلنا، لان أبويا مطلق أمي وباشتغل معاه في الروبابيكيا أنا واختي وأخوي وزميلتنا ".  

وحول عملية الفرز تقول"بنجمع من الزبالة الصفيح وأي حاجه ألمونيا أو حديد وكراتين وبنجمعها علي "تروسيكل" وأخويا اللي بيسوقوا وبنبيعها لبتوع "الروبابيكيا".

في حين قالت شقيقتها مها 7 سنوات" بنلم اللي بنلاقيه من الزبالة، وفي المواسم زي الأعياد بنلاقي أكل وأحياناً هدوم".

وتضيف "اللي بنلاقيه بناخده واحنا ورزقنا "،وتتابع : "أخويا هو اللي بيسوق التروسيكل وهو مش معانا دلوقت والفلوس اللي بتطلع بنقسمها ".

وبحسب المادة (80) من دستور2014 تنص فيه الفقرة الرابعة علي حظر تشغيل الطفل قبل تجاوزه سن اتمام التعليم الاساسي، ويحظر تشغيله في الأعمال التي تعرضه للخطر .

 

 

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان