رئيس التحرير: عادل صبري 04:57 مساءً | الأحد 22 يوليو 2018 م | 09 ذو القعدة 1439 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

أسواق أسيوط تشتعل.. ومواطنون: الحكومة شايلة إيدها

أسواق أسيوط تشتعل.. ومواطنون: الحكومة شايلة إيدها

تقارير

سوق الخضار في أسيوط

أسواق أسيوط تشتعل.. ومواطنون: الحكومة شايلة إيدها

محمود حسن 11 مايو 2015 19:21

"اللي يعيش ياما يشوف، حد شاف الطمام بـ 10 جنية والبامية بعد الرخص بـ 22 جنية أيه يابلد حصلك ايه، الطماطم النهاردة زي التفاح".. بهذه الكلمات البسيطة بدأت السيدة حسنية عبد الهادي حديثها لـ"مصر العربية" عن الأسعار في محافظة أسيوط.


وتابعت مستنكرة ما يحدث: "البامية كانت من يومين بـ 25 طيب مش هناكلها والطماطم بـ 10 جنية، والمفعصة والضاربة بـ 7 جنية"، مطالبة الرئيس السيسي بالتحكم في السوق وضبط الباعة.

 

وقال محمد عطوان بائع خضروات بسوق أسيوط، "إن الأسعار ارتفعت لعدم ورود كميات كبيرة والطماطم كل سنة بيحصلها موسم تغلي فيه، وعشان كدة سموها المجنونة، ولكن الأسعار هترخص اكيد الفترة اللي جاية، عشان بس كان في شح في الخضار الوارد من بعض المحافظات والبامية الغالية أصلًا بشاير حصاد بعد ما يحصد الفلاحين كلهم هتنزل لـ 5 جنيه".


وقالت نادية ربيع ربة منزل من محافظة أسيوط، "كل أسعار الخضار ارتفعت والطماطم بنجيب كيلو واحد فقط"، مؤكدة أن الحكومة ليس لها أي دور فيما يحدث من قبل التجار والباعة.


وأوضح صابر عبد الحميد بائع في سوق الباعة الجائلين بأسيوط، أن سعر الكوسة 5 جنية والبطاطس 5 جنيه، مشيرًا إلى أنه من المفترض أن يقاطع المواطنون البامية حتى تنزل أسعارها.

 

سوق.jpg" style="width: 550px; height: 350px;" />

 

سوق.jpg" style="width: 550px; height: 350px;" />

 

 

 

 

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان