رئيس التحرير: عادل صبري 11:07 مساءً | الثلاثاء 18 ديسمبر 2018 م | 09 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 21° غائم جزئياً غائم جزئياً

بالصور.. تجار سوق السلام في مطروح: "بيوتنا اتخربت ومش لاقيين ناكل"

بالصور.. تجار سوق السلام في مطروح: بيوتنا اتخربت ومش لاقيين ناكل

تقارير

سوق السلام بمطروح

بعد نقلهم..

بالصور.. تجار سوق السلام في مطروح: "بيوتنا اتخربت ومش لاقيين ناكل"

محمد مصطفى 29 يناير 2015 11:51

سيطرت حالة من الغضب على الباعة بسوق السلام في مدينة مطروح بعد نقلهم إليه منذ حوالى شهر، وبسبب قلة حركة الشراء وبعده عن وسط المدينة قائلين: "بيوتنا اتخربت ومش لاقيين ناكل ولا عارفين نسدد ديوننا للتجار".

 

وسوق السلام هو أحد الأسواق الحضارية الجديدة الأربعة بمدينة مرسى مطروح والتي تم نقل الباعة الجائلين إليها من وسط المدينة للحفاظ على المظهر الحضاري لها وتم تخصيصه لبيع الأسماك والدواجن فقط.

 

ورصدت "مصر العربية" معاناة التجار وتردي أحوالهم المعيشة نتيجة نقلهم للسوق.

قال محمد علي، بائع أسماك، أنه "مفيش في السوق غير سمك وفراخ، أنا من يوم ما جيت هنا خسران حوالي 7 آلاف جنيه؛ لأن البضاعة بتقعد بالأيام وبتترمي في الآخر”.

وأضاف على خضر، بائع أسماك: "السوق اللي احنا فيه ده على طريق سريع ومفيهوش غير فراخ وسمك لكن السوق اللي قدام المستشفى فيه خضار وفاكهة ولحوم وسمك مين هيجيلنا علشان يشتري نص حاجته ويرجع يكملها من سوق تاني؟".


وأوضح فتحي محمود، بائع دواجن: "علشان السوق ده ينجح لازم يجيبولنا باعة للخضار والفاكهة علشان الزبون يجي يشتري كل اللى عاوزه من مكان واحد”.


وأكد حسن محمد ، مشرف السوق، أن مساحة السوق أكبر وشوارعه أوسع من الآخر المتواجد أمام المستشفى، ويوجد به أكثر من 100 محل، مضيفا أنه قدم مذكرات للمسئولين من أجل تدعيم السوق بالخدمات سواء مياه أو نقاط إطفاء وصيانة لدورات المياة المتهالكة.

من جهته قال رئيس مدينة مرسى مطروح عبد الغفار الملاح بأن المجلس ينتظر مرور 45 يوما على توقيع العقود مع أصحاب المحلات المغلقة لسحبها منهم وتأجيرها لباعة الخضروات والفواكة كى يصبح السوق متكامل وبالتالى تزيد حركة البيع.

وكشف بأنه يدرس حاليا التعاقد مع تجار للخضروات والفواكه من العامرية والإسكندرية ممن يبعون بسعر الجملة، وإعطائهم محلات بالسوق من أجل البيع بأسعار أقل، وهو ما يعد عامل جذب للمواطنين كى يأتوا لهذا السوق وتزداد حركة البيع والشراء، ولكن هذا الأمر يستغرق بعض الوقت للانتهاء منه.


 

 

اقرأ أيضا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان