رئيس التحرير: عادل صبري 09:51 صباحاً | الثلاثاء 11 ديسمبر 2018 م | 02 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

بالفيديو.. صيادو الفلوكة: لقمة العيش أقوى من البرد

بالفيديو.. صيادو الفلوكة: لقمة العيش أقوى من البرد

تقرير: شيرين خليفة - تصوير: عمر شعلان 09 يناير 2015 16:04

متغلبين على برودة الجو القارس، يحملون شباكهم، ويتجهون نحو النيل الذي يعد مسكنهم الأصلي، ليس لهم ملجأ سواه فمنه يحصلون على رزقهم، وفيه يربون أولادهم، ويقضون حوائجهم دون الالتفات إلى قسوة الشتاء عليهم.

 

هؤلاء هم صيادون الفلوكة، يتحدثون لـ"مصر العربية"، عن حياتهم وسط النيل وما يرونه من مشقة وعذاب ومع ذلك صامدون على الحياة لأن هذه حرفتهم التي لا يعرفون غيرها.

 

وصف صيادون الفلوكة حياتهم قائلين :"إحنا صيادين بنشتغل إحنا وعيالنا وبنبات في المراكب في الصقعة دي، حياتنا في المركب بنولع فحم عشان ندفى ودي عيشتنا ومهنتنا مانقدرش نستغنى عنها".

 

وأضافوا: "الصيف أرحم لنا وأحسن لنا إحنا متبهدلين بنغسل وبنطبخ، بس هو دا أكل عيشنا، فأكلنا وحاجتنا في المركب وعايشين فيها على طول".

 

وتابعوا: "الجو وحش في الشتاء خالص بنصطاد من الساعة  6للساعة 4آخر النهار ومش بنلاقي سمك، الحياة صعبة بس إحنا متعودين على الكار دا وصنعة البحر ومنعرفش نشتغل غيرها"، مضيفين:"خرجنا لاقينا جدودنا شغالين فيها فأي شغلانة تانية مش هنمشي فيها".

 

شاهد الفيديو

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان