رئيس التحرير: عادل صبري 08:16 صباحاً | الأحد 23 سبتمبر 2018 م | 12 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

باعة بالترجمان: الإعلام يستخدم كومبارس للحديث عنا

باعة بالترجمان: الإعلام يستخدم كومبارس للحديث عنا

تقارير

بائعة متجولة

باعة بالترجمان: الإعلام يستخدم كومبارس للحديث عنا

محمد يحيى 28 أغسطس 2014 17:30

عبر عدد من الباعة الجائلين بمنطقة الترجمان عن استيائهم الشديد من تناول وسائل إعلام محسوبة على النظام الحالى لقضيتهم، متهمين الإعلام "باستئجار كومبارس للظهور فى وسائل الإعلام، للكذب على المواطنين وإيهامهم بأن الأمور فى سوق الترجمان على ما يرام، فى حين أن البائعين لم يبيعوا بجنيه واحد منذ أربعة أيام"، على حد قولهم.


محمود السيد، بائع جائل فى سوق الترجمان، يقول: "قناة الحياة جت صورت معانا ومحدش نقل صوتنا.. ومفيش حد اتكلم عننا.. وفوجئنا فى النهاية بناس تانية مش مننا طالعة فى التليفزيون بتتكلم وبتقول إن البيع والحركة 100%".

 

أما أحلام محمود، بائعة متجولة فى منطقة الإسعاف، فتقول: "اتكلمنا كتير ومحدش سمع صوتنا.. والتليفزيون المصرى مجاش يصور معانا ليه؟! وكل ما نصور يقطعوا كلامنا ويغيروه".


وتابعت: "أنا كل يوم باجى الترجمان زى ما الحكومة قالت، ومفيش ولا جنيه دخل جيبى حتى الآن مع إنى من بنى سويف وبنزل لعيالى كل 10 أيام بقرشين اللى بنعتمد عليهم فى الأكل والشرب".


واتهم محمود صبحى كل وسائل الإعلام بأنها تقوم على تضليل الرأى العام بخصوص الباعة الجائلين وحقيقة نقلهم للترجمان، وأقنعت المشاهدين أن الباعة الجائلين بلطجية وإرهابيين، وقعدوا يشكروا الريس ويقولوا إحنا بنحب الريس، علشان يضيعوا حقنا.

 

وقال هريدى محمود، بائع نظارات متجول، المحافظ عاوز يعلى على قفا الغلابة علشان يثبت ولائه للى فوق جابنا هنا وقطع أرزاقنا وقالوا علينا إننا بلطجية وإرهابيين، هو فيه إرهابى بيقف فى الشارع يبيع ويشترى؟! طيب ما نروح نقطع الطرق ونبيع سلاح؟!.

 

أقرا أيضا:


 

استنفار أمني بمحيط نقابة الصحفيين تحسباً لمظاهرات الباعة الجائلين

الباعة الجائلون للسيسي: أيدناك فاسمعنا ولو 10 دقائق

استنفار أمني بمحيط نقابة الصحفيين تحسباً لمظاهرات الباعة الجائلين

بالفيديو..الباعة الجائلون: لا فيه بيع ولا شرا والحكومة عيزانا نسرق

بالفيديو..الباعة الجائلون: لا فيه بيع ولا شرا والحكومة عيزانا نسرق

الترجمان">"الترجمان">تحيا مصرالترجمان">" الترجمان">للمواطنين: الترجمان">اشتروا من الترجمان

الترجمان">مشادة كلامية بين الباعة ونائب المحافظ بسوق الترجمان

الترجمان">مشادة كلامية بين الباعة ونائب المحافظ بسوق الترجمان

بالفيديو والصور.. "وسط بلد جديد" بدون باعة جائلين


 

علام، للكذب على المواطنين وإيهامهم بأن الأمور فى سوق الترجمان على ما يرام فى حين أن البائعين لم يبيعوا بجنيه واحد منذ أربعة أيام." على حد قولهم.

 

محمود السيد – بائع جائل فى سوق الترجمان- يقول"قناة الحياة جت صورت معانا ومحدش نقل صوتنا.. ومفيش حد اتكلم عننا .. وفوجئنا فى النهاية بناس تانية مش مننا طالعة فى التليفزيون بتتكلم وبتقول إن البيع والحركة 100% ".

 

اما أحلام محمود –بائعة متجولة فى منطقة الإسعاف- فتقول:" اتكلمنا كتير ومحدش سمع صوتنا .. والتليفزيون المصرى مجاش يصور معانا ليه ؟! .. وكل ما نصور يقطعوا كلامنا ويغيروه ."

 

وتابعت :"أنا كل يوم باجى الترجمان زى مالحكومة قالت .. ومفيش ولا جنيه دخل جيبى حتى الآن مع إنى من بنى سويف وبنزل لعيالى كل 10 أيام بقرشين اللى بنعتمد عليهم كل فى الأكل والشرب."

 

وإتهم محمود صبحى كل وسائل الاعلام بأنها تقوم على تضليل الرأى  العام بخصوص الباعة الجائلين وحقيقة نقلهم للترجمان وأقنعت المشاهدين أن الباعة الجائلين بلطجية وإرهابيين .. وقعدوا يشكروا الريس ويقولوا احنا بنحب الريس علشان يضيعوا حقنا".

 

وقال هريدى محمود –بائع نظارات متجول- المحافظ عاوز يعلى على قفا الغلابة علشان يثبت ولائه للى فوق جابنا هنا ووقطع أرزاقنا وقالوا علينا اننا بلطجية وارهابيين,هو فيه ارهابى بيقف فى الشارع يبيع ويشترى ؟! طيب ما نروح نقطع الطرق ونبيع سلاح؟!.

أقرا ايضاً:     

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان