رئيس التحرير: عادل صبري 10:52 صباحاً | الخميس 15 نوفمبر 2018 م | 06 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

الفشخرة فى أفراح الفقراء.. "نقص وتباهى" أم تقليد للآخرين

الفشخرة فى أفراح الفقراء.. نقص وتباهى أم تقليد للآخرين

تقارير

صورة أرشيفية لأحد أفراح الفقراء

الفشخرة فى أفراح الفقراء.. "نقص وتباهى" أم تقليد للآخرين

سمية الجوهرى 06 مايو 2014 12:56

فى قاعة أفراح مقرها الشارع الضيق الطويل.. يغلق صاحبه جميع ممراته بكاوتشات السيارات لكى لا يسمح لأحد أن يمر فى منطقة فرحه الخاصة التى أستأجرها من نفسه ولنفسه.. تجد الصوان الضخم يُنصب وكأنه مؤتمر جماهيرى لمرشح رئاسى.. وتلفت أنظارك الأنوار المعلقة بكثرة وببذخ من أول الشارع حتى نهايته لكى يعرف كل من هب ودب أنه فرح فلان الفلانى على الآنسة فلانة الفلانية.. ولا ننسى ذكر التربيزات المرتبة فى حلقة دائرية تفترشها أطباق المزة والفاكهة وإن كان العريس وأهله أكثر بذخا فلا شك أنك ستجد زجاجات البيرة تملأ المكان .. وفى النهاية عندما تسأل عن صاحب هذا الفرح ستجده شابا فقيرا "أرزقى على باب الله" قرر أن يتزوج فى شقة أهله التى تتكون من غرفتين فقط لأنه لا حول له ولا قوة وأهله كذلك.. وحتما مصاريف ذلك الفرح الأُبهة فلوس سلف وكبميالات بدون رصيد يردها..

مشهد من الفشخرة

(استلف.. وكتب على نفسه كمبيالات..وأمه راحت تشوفلها قرشين من جارتها ..وأبو العروسة باع الموتسيكل بتاعه اللى بياكل منه عيش..كل ده عشان يعملوا فرح 5 نجوم فى الشارع فى المنطقة بتاعتهم..فرح الناس كلها تتحاكى بيه وماحدش يكون عمل زيه,,آه صحيح مش لاقيين ياكلوا لكن ساعه الفرح لازم يكون آخر منجهة وتبقى عيبة فى حقهم لو علقوا لمبة ولا لمبتين بس قدام البيت ده لازم بتاع الفراشة يجى و يعلق على الشارع كله نور ويفرشه بالكراسى والتربيزات وكل ده ليه ..فشخرة بعيد عنك).

 

تباهى بالأولاد

(قبل الفرح بأسبوع أخدت نفسها وراحت لقريبها الغنى تطلب منه سلفه عشان فرح بنتها..فقريبها قالها امشى على قدك وعلى قد جوزك ..مانتى عارفه انى انا لما جوزت بنتى ماعملتش فرح وانا اللى قادر اعمل وقلت كتب الكتاب وزفة وخلاص..زعلت وقالت دى البكرية ولازم افرح بيها..طيب ياستى حد قالك ماتفرحيش بس بلاش المصاريف دى كلها..5000  جنيه عشان تعملى فرح فى الشارع..قالتله لا مالعريس هوا اللى عليه الفرح وعامله فى النادى ..اصله واخد قرض!..يانهار اسود..قرض عشان الفرح..آه طبعا عايز الناس تاكل وشنا..يبقى ايه لازمته ال5000 ج بقى لما العريس عامل فرح..لال دى عشان اعمل حنة..واتفقت مع بتاع محل الكباب والكفته يعمل أطباق للمعازيم مع الحاجة الساقعه ؟ كباب وكفته!!..لا ربنا معاكوا..كل ده عشان تتباهى ببنتك).

تناقض وتضارب

يعلق أ.محمد جمال عرفة الخبير الاجتماعى على البذخ فى أفراح الفقراء قائلا: الظاهرة لها أكثر من سبب ، ولكن الملاحظ فعلا أن هناك طبيعة مصرية خاصة غير مفهومة لدى الكثير من الأسر تتلخص في التضارب بين الإيمان بشيء والعمل عكسه حين يأتي وقت التنفيذ .. فمثلا تقتنع الكثير من الأسر بأن رقص الفتيات والعرائس في الأفراح غير لائق ، ومع هذا حينما يكون لديهم فرح يقوم كل أفراد الأسرة بالرقص الجماعي بحجة "اهي ليلة" .. أيضا تكون الفتاة محجبة ثم تخلع الحجاب في الفرح وتقول "اهي ليلة في العمر" .

انفصام فى السلوك

ويتابع عرفة : والفكرة هنا هي وجود حالة من الانفصام في السلوك وعدم تطبيق ما يؤمن به كثيرون علي أرض الواقع ، وهو نفس ما يحدث في الأفراح من "فشخرة" لا تتناسب مع الدخل المحدود ، وهو امتداد لنفس السلوك الذي نتحدث عنه ، مع مزيج من "المزايدة في الفرح" و" المباهاة" أمام الناس ، و"الفرحة بالأبناء" وعدم إظهار التقصير معهم ، والأهم "تقليد الآخرين " باعتبار أن هذا سلوك مجتمعي متشابه .. أفراح وغناء ورقص وصخب .

وجاهة اجتماعية

ويختتم الخبير الاجتماعى جمال عرفة حديثه لمصر العربية قائلا: أيضا ظاهرة البذخ والإسراف المادي المفرط في الأعراس في ظل نقص المال هي نوع من المفاخرة والتباهي المصطنع لدى البعض الذين تمتلكهم الرغبة في الظهور أمام الآخرين على شاكلة «الأبهات» معتقدين أن المال الذي ينفقونه وبإسراف في الأعراس هو وحده الذي يضفي عليهم صفة الوجاهة الاجتماعية .

عقدة نقص

ويضيف د.عمرو أبو خليل المستشار النفسى والاجتماعى رأيه أيضا فى تلك الظاهرة قائلا : إنه الإحساس بعقدة النقص أو الدونية يجعلهم يحاولون تقليد ما يتصورونه سلوك الأثرياء في المناسبات.. إنه سيطرة السلوك المادي على تصرفات المجتمع حيث يكون الإعلان عن القوة من خلال الإنفاق.. أنا أنفق إذن أنا موجود.

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان