رئيس التحرير: عادل صبري 12:24 مساءً | الخميس 24 مايو 2018 م | 09 رمضان 1439 هـ | الـقـاهـره 39° صافية صافية

فيديو .. أسرة صبحي صالح : "الانقلاب" تجاوز الإنسانية

فيديو .. أسرة صبحي صالح : الانقلاب تجاوز الإنسانية

تقارير

صبحي صالح

فيديو .. أسرة صبحي صالح : "الانقلاب" تجاوز الإنسانية

أحمد علاء 03 نوفمبر 2013 18:13

رصدت فضائية "الجزيرة مباشر مصر" خلال لقاء لها بأسرة صبحي صالح، وكيل اللجنة التشريعية بمجلس الشعب السابق، والقيادي بجماعة الإخوان المسلمين، تفاصيل اعتقاله، عقب فض اعتصامي رابعة العدوية والنهضة منتصف أغسطس الماضي.

 

 
تقول ابنة صالح: بعد الانقلاب بدأنا ننتظر يوم هو بداية لمرحلة صعبة وبالفعل استقبلنا ملثمين تابعين لقوات الأمن اقتحموا المنزل؛ بحثًا عن بابا وطبعًا بكافة أنواع الأسلحة كأنها حرب، وحاولنا نوقفهم علشان الأطفال بس طبعًا لا حياة لمن تنادي، وحققوا معانا بالساعات علشان يجدوا بابا.


 
تروي زوجته:" لما الأمن اقتحم البيت بهدلوا كل حاجة ويسألوا عن صبحي بس هو مكنش في البيت، رغم إن سيارته كان تحت البيت، وفضلنا مطاردين كلنا حتى البنات اللي متجوزين بره واقتحموا برضه بيوتهم وأزواجهم مش في البيت بشكل عنيف وغير آدمي".  


 
وتقول ابنته: أثناء القبض على بابا في مقر الحزب سرقوا جهاز لاب توب ومبلغ مالي من بابا ومن أخويا، وقدمنا بلاغ ضدهم والغريب بقه أنه لما اتقبض عليه دخل على مجلس تأديب دون عرض على النيابة، والمجلس ده أصلًا مخصص للجنائيين في جرائم قتل، ولما كان يخرج لدورة المياه لازم تشريفة تطلع معاه.


 
وتضيف: "بابا كان بيقولهم: إن ده مخالف لحقوق الإنسان لكن بدون فائدة وأول زيارة كانت بعد 11 يوما من الاعتقال وعرفنا يومها إنه في السجن المشدد، وكنا في الزيارة لازم نستنى لما زيارات الجنائيين تخلص وكان لازم السجن يفضى تمامًا من كل الزوار، وكنا بنتفتش من كل حاجة حتى البرتقال والعصاير، وكمان تفتيش ذاتي كان انتهاك للآدمية.
 


تدخل ابنته الأخرى في الحديث: أثناء الزيارات عرفنا إن إحنا علينا وصاية بداعي إننا زيارات لسجناء سياسيين، ولما كنا بنشوفه كان بيجيي في تشريفة محترمة من الضباط والعساكر، وكانوا لازم يقعدوا معانا في الزيارات علشان يطمنوا.


 
شاهد جانب من رواية أسرة صبحي صالح:
 
http://www.youtube.com/watch?v=36xe16JbvvI

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان