رئيس التحرير: عادل صبري 07:17 صباحاً | الجمعة 17 أغسطس 2018 م | 05 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° صافية صافية

صيادون في سنة أولى قناة السويس الجديدة.. معاناة الصابرين على الجبهة

صيادون في سنة أولى قناة السويس الجديدة.. معاناة الصابرين على الجبهة

تقارير

أحد صيادي الإسماعيلية

"السمك هرب والبحر اتقفل"..

صيادون في سنة أولى قناة السويس الجديدة.. معاناة الصابرين على الجبهة

ولاء وحيد ونهال عبدالرءوف 05 أغسطس 2016 16:53

قبل عامٍ كاملٍ وعدةٍ ساعات، وبزي عسكري، افتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي السويس الجديدة" target="_blank">قناة السويس الجديدة، على ظهر يخت" المحروسة" المملوك سابقًا للعائلة المالكة، قبل أن يوقع على وثيقة التشغيل الفعلي للمشروع الجديد.. مشروع وُصف بـ"القومي"، وقيل إنَّه سينتشل الوطن من أزمة اقتصادية مستمرة على مدار السنوات الخمس الماضية.

 

وعود قص الشريط

يوم حفل الافتتاح، أعلن السيسي أنَّ افتتاح القناة الجديدة يمثل انطلاقة لمشروعات جديدة، وقال: "وما افتتاح قناتنا إلا انطلاقة لمشروعات جديدة، وأهم ذلك مشروع التنمية بمنطقة قناة السويس حيث تم اعتماد المخطط العام للمشروع".

 

يومها، أضاف السيسي: "ستشرع الحكومة على الفور في تنفيذه بتنمية وتطوير منطقة شرق بورسعيد، والتي ستشهد توسعة ميناء شرق بورسعيد وتطويره والاهتمام بالظهير الصناعي للميناء وكذلك تطوير البنية الأساسية للمنطقة".

 

تصريحات السيسي ووعوده بمستقبل يدحر ما تسمى بـ"الأيام الكادحة" حملت في نفوس الكادحين أملًا، وفي قلوب المحتاجين حلمًا، وفي عقول الحالمين تفكيرًا بواقع "أبيض"، إلا أنَّ الرياح لا تأتي بالضرورة كما تحلو وتشتهي السفن.

وقف حال

في الذكرى الأولى لافتتاح ما وُصف بـ"معجزة المصريين"، صيادو الإسماعيلية قالوا إنَّهم يواجهون معاناة شديدة بسبب هذا المشروع، وتلخَّصت شكاواهم في "السمك هرب والبحر اتمنع.. ودفعنا ضريبة فرحة مصر بالقناة من قوت عيالنا".

 

الصيادون أكَّدوا أنَّ "وقف الحال والبطالة" هما عنوان الوضع داخل عزبهم بالإسماعيلية خلال الأسبوع الحالي، وذلك بعدما صدرت أوامر بمنعهم من نزول القناة ووقف أعمال الصيد نهائيًّا طوال سبعة أيام بدأت من منتصف الأسبوع الجاري وذلك لتأمين زيارة الرئيس السيسي إلى قناة السويس للاحتفال بـ"ذكرى السنة الأولى".

 

هذا المشهد ليس بجديدٍ على الصيادين - حسبما قالوا، فالأوامر تصدر بـ"المنع" مع مرور البوارج الحربية وزيارة الوفود الرسمية والدولية للمجرى الملاحي.

 

المشروعات الجديدة.. من الرابح؟

"مصر العربية" رصدت هذه المعاناة، فقال عيسوي عبد اللطيف أحد الصيادين: "همَّ بيعملوا المشاريع ده عشان مين؟ مين اللي بيستفاد؟ أكتر من 50 ألف صياد بأسرهم عايشين على خير القناة ودلوقتي بقوا عايشين على السماح لهم بيوم ولا يومين في الأسبوع يسرحوا وباقي الأسبوع القناة مقفولة عشان التأمين".

 

وأضاف: "القناة بتاعتنا أبًا عن جد، حتى في أصعب الظروف وقت الحرب مهجرناش وفضلنا  قاعدين في القناة متعرضين للخطر ومخفناش من اليهود، ودلوقتي لما بقينا في الأمان مش عارفين نشتغل.. هو عاملين القناة لمين؟.. على دماغنا من فوق تأمين القناة لكن الصياد الغلبان يروح فين؟ يصطاد فين؟.. يروح يصطاد من الترعة؟".

وتابع: "القناة الجديدة من يوم ما الرئيس افتتحها وهي جاية علينا بخسارة.. ممكن تكون فيه ناس استفادت لكن الصيادين تضرروا.. إحنا ممنوعين من نزول 70% من المناطق جوه المجرى الملاحي عشان التأمين يبقى هنعيش منين ونصطاد فين". 


محمد أبو ندا، تاجر أسماك قال: "حال الصياد وقف، وبالتالي حال التجار اتوقف.. القناة الجديدة أفادت أصحاب المال والمقاولين والشركات العاملة بالمشروع والعاملين في هيئة قناة السويس لكنها أضرت الصيادين وضربتهم في مقتل بعدما هرب السمك من المجرى الرئيسي للقناة الجديدة لأنها تربة جديدة وبيئة صالحة لم تتعرض للتلوث في نفس الوقت الجهات الأمنية تمنع الصيادين من الوصول للمجرى الجديد وضرب النار بيكون الرد على أي صياد يحاول يجري ورا أكل عيشه".

 

وأضاف: "أنا كنت صياد وهجرت البحر بسبب الظلم والطغيان وسيطرة الحكومة على الصياد اللي معدش قادر ياكل عيش".


عربي الشوربجي، صياد بالإسماعيلية قال: "كنا متخيلين إن القناة هتيجي علينا بالخير لكن اللي حصل غير كده.. السمك هرب من المجرى الرئيسي وراح للقناة الجديدة عشان ده طمية نظيفة وفي نفس الوقت اتحرمنا بأوامر من الدوريات التأمينية من دخول المجرى الجديد.. الواحد فينا لو عرف يتسرب عشان يجري ورا السمك معرض لضرب النار والاعتقال والمحاكمة عسكريًّا ده غير الغرامة ومصادرة الفلوكة.. إحنا ببنزل القناة نصطاد شايلين كفنا على إيدنا".

 

وأوضَّح: "طب إيه لازمة الترخيص اللي إحنا مطلعينه.. هو مش الترخيص ده المفروض به يتم السماح لنا إننا نتحرك بحرية جوه القنال ونصطاد.. إحنا حصن أمان للقناة".

 

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان