رئيس التحرير: عادل صبري 01:12 صباحاً | الثلاثاء 16 أكتوبر 2018 م | 05 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

في الإسماعيلية.. فانوس الشخصيات الكرتونية يكسب

في الإسماعيلية.. فانوس الشخصيات الكرتونية يكسب

تقارير

الشخصيات الكرتونية تستهوي الأطفال عن الفوانيس التقليدية

في الإسماعيلية.. فانوس الشخصيات الكرتونية يكسب

ولاء وحيد 28 مايو 2016 19:03

"منيون ـ بازيطير ـ الإنسان الألى ــ أيرومان ـ عروسة البحر ـ كيتي ـ تنة ورنة" وغيرها من الشخصيات الكرتونية التي انتشرت في الأسواق هذا العام على هيئة فانوس رمضان.. أشكال تستهوي الأطفال وتلفت انتباههم رغم فقدانها كافة ملامح الفانوس التقليدي المتعارف عليها.

 

وقالت ملك حسن 9 سنوات  إن "الفانوس على شكل "تنة ورنة" مبهج وطلبت من بابا  يشتريه ليا". وقال سراج عمرو 7 سنوات: " أنا بحب الفانوس اللي على شكل أيرومان هو بيفكرني بالكرتون". كذلك حمزة زكريا 8 سنوات "أنا مش بحب الفانوس الخشب ولا بحب شكله أنا بحب الكارتون لأنه لعبة وفيها أنوار وبيغني ويتحرك "
 

ويقول محمد وائل 11 سنة "مش مهم أوي فانوس رمضان.. بابا بيقولي إن زمان كان لازم يكون كل طفل عنده فانوس، لكن أنا مش شايف أهمية من تواجدها.. إحنا عندنا البلاي ستيشن وعندنا الجيم على الموبايلات والكمبيوتر ومش هيفرق معانا الفانوس في حاجة.. ممكن نجيب فانوس نحطه في البلكونة لكن الفوانيس بتاعة الألعاب مش شايف لها أهمية "
 

وقالت فاطمة الزهراء محمد 10 سنوات "شكل الفانوس القديم هو اللي بيعجبني ويلفت نظري عن الفانوس اللعبة لانه فيه روح رمضان "
 

"الأطفال يفضلون الكرتون" هكذا جاءت كلمات عبد الله الزرعي، بائع الفوانيس بشارع سعد زغلول بالإسماعيلية والذي أكد أن الأطفال ينبهرون بأشكال الشخصيات الكرتونية ولا يلتفت نظرهم لشكل الفانوس التقليدي المتعارف عليه "وقال "كافة الفوانيس المواجدة بالسوق على هيئة شخصيات كرتونية وألعاب هي مستوردة من الصين وأسعارها مرتفعة هذا العام بنسبة تعدت ال 25% بعد ارتفاع أسعار الدولار وهو ما أثر على حجم المعروض بالأسواق هذا العام ".

 

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان