رئيس التحرير: عادل صبري 09:30 مساءً | السبت 20 أكتوبر 2018 م | 09 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

دعاء راجح: من أجل السعادة.. كن على طبيعتك

دعاء راجح: من أجل السعادة.. كن على طبيعتك

المرأة والأسرة

من أجل السعادة.. كن على طبيعتك

دعاء راجح: من أجل السعادة.. كن على طبيعتك

رفيدة الصفتي 23 يناير 2016 14:11

يبحث الكثير عن السعادة في محيطهم، ويسعون بشتى الطرق للوصول إليها، فالبعض يراها في التخفي وعدم الظهور على الطبيعة، من خلال رسم شخصيات غير حقيقية في التعامل مع الناس.

 

وترى الدكتورة دعاء راجح المستشارة الاجتماعية والأسرية أن السعادة تكمن "في أنك تكون أنت بدون أن تقولب نفسك في الشكل المقبول اجتماعيا".

 

وقالت عبر تدوينة لها عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: "دايما الناس فاكرة ان الذكر هو الي يكتم مشاعره سواء كانت مشاعر إيجابية إو سلبية، وإنه لازم يكون صلب وجامد كده علشان يبقى راجل ونظرة المجتمع ان هو دا الراجل بجد".

 

وتابعت: "ودايما فاكرين ان الأنثى لازم تكون ناعمة ورقيقة، وصوتها واطي وتعيط من أقل حاجة وتفرح بأقل حاجة، ونظرة المجتمع ان هي دي البنت الكيوت".

 

ونصحت راجح: "كن أنت حتى لو خلاف ما يراه المجتمع وما يتوقعه منك، انك تكون إنسان إصلي وعلى طبيعتك دا بيرحك كتير نفسيا".

 

ولفتت إلى أن: "محاولاتك المستمرة لرسم شخصية مش بتاعتك بتعمل مجهود نفسي رهيب عليك، وبتعمل مشاكل في العلاقات الإنسانية الي حواليك لأنهم بيحسوا إنهم اتغشوا فيك، ولازم إن عاجلا أو آجلا هتظهر شخصيتك الحقيقية".

 

وأوضحت المستشارة الأسرية: "عارف الإنسان الواثق من نفسه بيعبر عن نفسه بمنتهى الحرية بدون خوف الناس هتقول عليه إيه بيحس بالراحة النفسية".

 

وأضافت: "كمان الناس بتحس بالأمان أكتر معاه وبتحبه أكتر من البني آدم المرسوم، ومهما كانت انتقاداتهم ليه بس تلاقيه محبوب أكتر وبيرتاحوا معاه أكتر".

 

اقرأ أيضا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان