رئيس التحرير: عادل صبري 01:29 صباحاً | الأربعاء 19 سبتمبر 2018 م | 08 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

دعاء راجح: لا تصرح بمشاعرك السلبية تجاه شريك حياتك

دعاء راجح: لا تصرح بمشاعرك السلبية تجاه شريك حياتك

المرأة والأسرة

لا تصرح بمشارعك السلبية تجاه شريك حياتك

دعاء راجح: لا تصرح بمشاعرك السلبية تجاه شريك حياتك

رفيدة الصفتي 14 يناير 2016 06:57

 

وصفت الدكتورة دعاء راجح المستشارة الأسرية والاجتماعية التصريح بالمشاعر السلبية تجاه شريك الحياة بأنه نوع من أنواع الغباء لأنه يصدّر للمستمع الألم والمشاعر السلبية، مطالبة الأزواج بالتفكير قبل أن يتحدثوا.

 

وقالت راجح في تدوينة لها عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: "من أغبى الغباء انك تصرح بمشاعرك السلبية تجاه شريك حياتك؛ أنا مش قادرة أحبك، أنا ندمان على جوازي منك، أنا بكره اليوم اللي عرفتك فيه، أنا بكرهك ومش طايقك، أنت عمرك ما كنت فتى أحلامي، أنت عمرك ما هتعجبيني، أنا اتجوزتك لأن أهلي غصبوا علي، أنا اتجوزتك علشان خاطر أمي".

 

وأضافت: "الكلام دا بينزل زي الخنجر في قلب التاني، ومستحيل هينساه، لو انت أو انتي مش ناوية على طلاق يبقى لازمتها إيه تنكد على التاني عيشته، وبالتالي هتخليه ينكد عليك عيشتك انت كمان".

 

وتابعت المستشارة الأسرية: "وبدل ما تكون مشاعرك ناحيته سلبية بتغرس في قلبه هو كمان المشاعر دي ناحيتك، مايمكن التاني فعلا بيحبك ويمكن مع الوقت هتقدر تحبه لما تلاقيه بيحاول يرضيك ويسعدك، ليه بغباءك تخسر حبه ليك".

 

وتساءلت راجح: "هتستفيد إيه من الكلام دا غير المزيد من الألم والمشاعر السلبية، ولما تيجي تحاول تصلح بعد كدة هيبقى صعب جدا جدا".

 

وأوضحت: "الناس بقى عندها إسهال في الكلام بيطلع من بقها كلام زي الإسهال بالظبط، فكر قبل ما تتكلم".

 

اقرأ أيضا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان