رئيس التحرير: عادل صبري 10:52 مساءً | السبت 22 سبتمبر 2018 م | 11 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

دعاء راجح: التوازن أمر مهم في حياة الزوجة

دعاء راجح: التوازن أمر مهم في حياة الزوجة

المرأة والأسرة

د. دعاء راجح المستشارة الاجتماعية والأسرية

دعاء راجح: التوازن أمر مهم في حياة الزوجة

رفيدة الصفتي 22 نوفمبر 2015 14:07
أكدت الدكتورة دعاء راجح المستشارة الاجتماعية والأسرية، أن التوازن أمر مهم في حياة المرأة، وأن اهتمام الزوجة بنفسها، والسعي للنجاح وتحقيق سعادتها سينعكس على شخصيتها وثقتها بنفسها.


وقالت راجح في تدوينة عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك": "اهتمام الزوجة بنفسها وسعادتها ونجاحها لا يعنى أبدا إهمالها لزوجها وأولادها وبيتها".

 

وأضافت المستشارة الاجتماعية والأسرية: "التوازم مهم في حياتك ..اهتمامك بنفسك هينعكس على شخصيتك وثقتك في نفسك وإحساسك بالنضج والأمان النفسي، ودا بيأثر تأثير مباشر على علاقتك بزوجك وبأولادك".

 

وعرضت الدكتورة دعاء ثلاث نقاط، هي: "أولا: مش هتكوني مهتمة اهتمام زايد يخنقهم "، مشيرة أن "المرأة الي مفيش في مخها إلا زوجها وأولادها اهتمامها الزايد ساعات بيبقى مدمر لأسرتها".

 

وتابعت: "ثانيا: عمرك ماهتحسي انك عايشة في دور الشمعة التي تحترق ولا عايشة دور الضحية هتبقى عطاءاتك بإرادتك أنت مش غصب عنك.. هيبقى عطائك محدد مش بلا حدود".

 

وذكرت النقطة الثالة، وهي: "دايما هتكبري مع الي حواليكي، جوزك بيكبر في شغله وعقله بينضج وخبراته بتزيد، أولادك بيكبروا في دراستهم وفي شخصيتهم، هيحسوا مع الوقت انك زي ما انت مش بتتغيري، ويمكن كمان مع إهمالك لنفسك هتنزلي لحد ما توصلي الحضيض ونظرتهم ساعتها ليكي انك الست القديمة الي مش عايشة في الدنيا".

 

واستطردت المستشارة الاجتماعية والأسرية: "المسافة بينكم هتزيد مع الوقت لحد ما تحسي في وقت ما بالوحدة، المرأة الي بتكبر بتكون محل فخر لزوجها ولأولادها، مش خادمة ليهم ولطلباتهم ممكن يتكسفوا منها في يوم من الأيام".

 

اقرأ أيضا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان