رئيس التحرير: عادل صبري 10:38 مساءً | الأربعاء 17 أكتوبر 2018 م | 06 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

شكاوى ستات كتير.. "أنا بشك في جوزي"

شكاوى ستات كتير.. أنا بشك في جوزي

المرأة والأسرة

بشك فى جوزى

خففى الحصار شوية

شكاوى ستات كتير.. "أنا بشك في جوزي"

سمية الجوهرى 17 أغسطس 2014 07:25

أنا شاكة في أحمد ياماما ..قاعد سرحان كده بقاله كام يوم ومش على بعضه ..ده مش أحمد اللي أنا أعرفه

يمكن يابنتي في حاجة مضايقاه فى الشغل ولا حاجة

لا ياماما اكيد بيخوني مع واحدة

بس أنا دورت في موبايله وفى اللاب بتاعه مالقتش حاجة بس هاوصلها أكيد

توصلى لمين يابنتى ! شيلى الأوهام دى من دماغك وركزى مع جوزك وماتحسسهوش كل شوية انك مش واثقة فيه وبتشكى فيه عشان مايطفش منك..

ماهو ياماما تصرفاته هى اللى بتبقى ساعات غريبة وهاتجنن منها تخلى اللى مايشكش يشك فيه غصب عنه.

يابنتى هوا كده هايحس دايما انك مش واثقة فيه لحد مايطفش منك خالص ويروح للبتثق فيه !

(حوار  انتشر كثيرا الآن بين الأم وابنتها أو البنت وصديقاتها أو جارتها عن قصص شكوكها فى زوجها وعدم الثقة فيه خاصة مع ظل الانفتاح العالمى مع الجنس الآخر سواء عن طريق العمل.النوادى..  الإنترنت . الواتس آب والتعلق الشديد بالموبايل و الدردشة  الخ..وهذا  ما يصعد عملية شك الزوجة الدائم فى تصرفات زوجها إذا تأخر فى العمل..أو أغلق موبايله وهوا خارج البيت..أو عندما يكثر جلوسه صامتا وهائما أمام شاشة موبايله الخفية أو اللاب توب الذي يحتضنه بين ذراعيه دائما..حتى تتحول الست فى النهاية من زوجة بريئة إلى المفتش كرومبو الذى يبحث عن الحقيقة )


 

ولاد الحرام ماسبوش لولاد الحلال حاجة

حيث كتبت إحداهن أيضا فى إحدى الصفحات الخاصة بمشاكل الستات على الفيس بوك وقالت : أنا كل مشكلتى فى الحياة إنى بشك فى جوزى ودايما مراقباه مع إنى مش بلاقى أى نتيجة خالص من المراقبه دى ولا خط تانى ولا موبايل مفيش اى حاجة تدل أنه بيخونى بس دايما شاكه فيه لأن طبيعة شغله بتخليه يتعامل مع بنات كتير ودايما بيسافر وساعات كتير وأنا طول النهار أكلمه وأخليه يكلمنى فيديو كول عشان اتأكد انه فى الشغل ..لأنه مرة فى أيام الخطوبة كان بيكلم بنت وعلى طول بتكلمه وعملت مشكلة وقتها لكن صالحنى وحلف لي انه مابيخونيش..وانا دلوقتى اول ما بيرجع من الشغل لازم أخليه يحلف انه ماعملش حاجة غلط ولا حتى كلم بنات بلطف.بس انا هاتجنن ومش قادرة أثق فيه فى الموضوع ده بالذات ..

امنحيه الحرية والثقة

تقول د.دعاء راجح الاستشارية الأسرية من خلال نصيحة من القلب موجه كلامها للزوجة : أنا عارفة إن رجالة اليومين دول لم يعد لهم أمان زى زمان وسهولة التواصل مع الجنس الآخر عبر الموبايل و الانترنت جعلت الخيانة سهلة لا ينجو منها إلا من رحم ربي وعارفة أن الرجل لا يمنح أبدا زوجته الإحساس بالأمان بالحديث الكتير عن الستات الآخرين وجمالهم أو عن الحديث عن الزواج التاني أو بالتعلق المريب بالموبايل بتاعه لكن فيه فارق بين مشاعرك الشخصية إلى جواك والتصرفات الناتجة عنها من كلمات وسلوكيات مشاعرك بعدم الثقة أنا لا الومك فيها ..ساعات تصرفات الزوج بتجنن
لكن ربنا أعطانا العقل علشان نتحكم في تصرفاتنا.

تحكمى فى كلامك

وأخيرا تقول د.دعاء راجح : تحكمى دايما في كلامك و امنحيه الحرية و الثقة توقفى عن لعب دور المفتش كرومبو والبحث فى متعلقاته أنه ليس طفل صغير خايفة عليه ...الى عايز يعمل حاجة غلط هيعملها ..مش هو دا الى هيحافظ عليه و إحساسك بعدم الثقة يفقدك الإحساس بالسعادة والأمان وهيتعبك انت نفسك ولن يوقفه عن تصرفاته… بل بالعكس ساعات لو معندكيش ثقة فيه ....وهو إنسان مخلص.. ممكن دا يخليه يخون بجد ..بدال كدة كدة مش واثقة فىحاولى تقاومى هذه المشاعر السلبية ...و لا تفضحيها بتصرفات رعناء تفقدك حب زوجك.


 

اقرأ أيضا:

زوج-وعقدة-الانتقام-الوهمية">الزوج وعقدة الانتقام الوهمية

أزواج-العالم-لا-تتشاجروا">يا أزواج العالمأزواج-العالم-لا-تتشاجروا">.. أزواج-العالم-لا-تتشاجروا">لا تتشاجروا

مشاعر يحتاجها الرجل من المرأة.. فهل من مُلبٍ

زوجة-سلبية-ومجرد-كرسي-في-البيت">نعمزوجة-سلبية-ومجرد-كرسي-في-البيت">.. زوجة-سلبية-ومجرد-كرسي-في-البيت">أنا زوجة سلبية ومجرد كرسي في البيت

أزواج-يتعفن-بالإهمال">الحب بين الأزواجأزواج-يتعفن-بالإهمال">.. أزواج-يتعفن-بالإهمال">يتعفن بالإهمال


 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان