رئيس التحرير: عادل صبري 01:39 صباحاً | الأحد 18 نوفمبر 2018 م | 09 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

قبل أن تعطي طفلك المضاد الحيوي .. إليك 9 نصائح

قبل أن تعطي طفلك المضاد الحيوي .. إليك 9 نصائح

المرأة والأسرة

المضاد الحيوي للأطفال

قبل أن تعطي طفلك المضاد الحيوي .. إليك 9 نصائح

رفيدة الصفتي 31 أكتوبر 2016 14:39

هل تسارعين إلى تقديم المضادات الحيوية للأطفال عند الإصابة بأي مرض أو التهاب؟ هل تستهلين في جرعات المضاد الحيوي؟ هل تفكرين في تكرار روشتة الطبيب القديمة عند الإصابة بنفس المرض؟ هل تلجئين إلى الطبيب الصيدلي ليصرف لك الدواء دون استشارة الطبيب المعالج؟ اذا عليك التوقف عن ذلك لأن كثرة المضاد الحيوي للأطفال أو الكبار قد تسبب لهم مشاكل خطيرة.

 

ويرى الدكتور وائل حاتم استشاري طب الأطفال أن المضادات الحيوية "من أعظم الاختراعات البشرية، وبدونها الناس كان ممكن تموت بسبب جرح ملوث أو أي التهاب بسيط، وعلشان كده لازم نحافظ عليهم علشان لما نحتاجهم في أي مرض نلاقي مضاد نستخدمه والميكروب يستجيب ليه والمرض يخف".

 

وأكد حاتم أن استخدام المضادات الحيوية بكترة بسبب وبدون سبب، سيؤدي إلى عدم حدوث استجابة للمضادات الحيوية ضد البكتيريا، وهو ما يؤدي إلى عدم شفاء الجسم من الأمراض، والإصابة بالتهابات العنيفة التي قد تؤدي إلى الوفاة.

 

وقال حاتم في تدوينة مطولة عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: "المشكلة اللي احنا بنشوفها دلوقتي كدكاترة أن تطور المناعة ضد المضادات الحيوية بيزيد، وظهور بكتيريا شرسة بيزيد، والتطور في المضادات الحيوية لا يتناسب مع شراسة البكتيريا، والنتيجة ربنا يسترها علينا" .

 

وأضاف استشاري طب الأطفال 9 نصائح للحصول على أفضل نتائج المضاد الحيوي، وهي:

 

1. يجب أن يتم وصف المضاد الحيوي من قبل الطبيب بعد الكشف على الطفل، مش مسموح أنك تكرر روشتة قديمة أو تكلم الصيدلي علشان يعطيك مضاد حيوي.

 

2. يجب أن تعطي المضاد الحيوي المدة المحددة من قبل الطبيب وما تقولش الزجاجة خلصت، فالتهاب الأذن الوسطى واللوز الصديدية يحتاج علاح لمدة 10 أيام، يعني ممكن نحتاج حوالي 2-3 زجاجات مضاد حيوي حسب الجرعة.

 

3. بعد تحليل المضاد الحيوي، يجب حفظه في الثلاجة طوال مدة العلاج .

 

4. يجب إعطاء المضاد الحيوي كل يوم في نفس الموعد المحدد بدقة، ولو حصل أنك عايز تغير مواعيد الجرعات علشان تناسب مواعيد نوم الطفل ممكن تقرب الجرعات مش تأخرها.

 

5. أي مضاد حيوي يحتاج على الأقل من 2 إلى 3 أيام حتى يسيطر على ارتفاع درجة الحرارة، ومش من الطبيعي أنك تأخد المضاد النهارده ويشتغل على طول لأن الموضوع مش سحر، ولو حصل كده يبقى أصلا المضاد مكانش ليه لازمة.

 

6. في أغلب الأحوال يمكن إعطاء المضادات الحيوية مع الأكل، ويمكن خلطه مع السوائل أو العصائر واللبن والزبادي .

 

7. الرجاء عدم طلب أو اللجوء للمضادات الحيوية عن طريق الحقن إلا في حالات الضرورة القصوى، لأن الحقن هي خط الدفاع الأخير ضد الأمراض الخطيرة، فإذا تم استخدامها بكثرة وبشكل خاطئ تأثرت مناعة الجسم بشكل كبير .

 

8. لو فرض أنك قررت تعك وتدي ابنك مضاد حيوي بنفسك، بلاش تكرر المضاد الحيوي اللي أنت بتحب تديه بنفسك كل مره علشان سهل وجرعة واحدة في اليوم أو علشان الولد بيحب طعمه، غير المضاد واحسب الجرعة صح وربنا يستر على الولد .

 

9. لو مش متابع مع دكتور أو الدكتور اللي بتابع معاه معندوش ملف لابنك، احتفظ بالروشتات الأخيرة ووريها للدكتور وأنت بتكشف .

 

واختتم حاتم حديثه ناصحا الآباء: "راعوا الله في أولادكم.. ربنا يحفظهم"، لافتا إلى أن "جميع المضادات الحيوية في العالم ليها جرعات ثابتة حسب وزن الطفل إلا مصر، احنا حطمنا هذه الجرعات وأصبح الطفل عندنا علشان يستجيب للمضاد لازم نديله ضعف الجرعة في بعض الأحيان علشان يستجيب".

 

اقرأ أيضا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان