رئيس التحرير: عادل صبري 11:19 صباحاً | الأربعاء 14 نوفمبر 2018 م | 05 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

نصائح خبيرة تغذية للحفاظ على وزنك أثناء الحمل وبعده

نصائح خبيرة تغذية للحفاظ على وزنك أثناء الحمل وبعده

المرأة والأسرة

تغذية الحامل

نصائح خبيرة تغذية للحفاظ على وزنك أثناء الحمل وبعده

رفيدة الصفتي 02 أكتوبر 2016 21:29

قدمت سالي فؤاد خبيرة التغذية عدة نصائح تفيد في تغذية الحامل في للحفاظ على الوزن أثناء فترة الحمل وبعدها أيضا، مؤكدة على ضرورة تناول أقراص الفوليك أسيد وتناول الأطعمة الطبيعية التي يحتوي عليها لأنها مهمة جدا في تكوين خلايا الطفل.

 

ويمكنك تناول الخضروات الداكنة اللون، والجزر، والفول السوداني، بالإضافة إلى البرتقال، والعدس، و بذر الكتان، حيث تحتوي هذه العناصر على ما يسمى بحمض الفوليك.

 

وأوضحت فؤاد أن فكرة الدايت في الحمل مرفوضة، مشيرة إلى ضرورة تناول الأكل الصحي والمشبع، مع التقليل من النشويات وتناولها صباحا وعدم الإكثار منها ليلا، كما يجب تناول الفاكهة بعد المغرب بمعدل ثمرة واحدة فقط.  

 

وأضافت خبيرة التغذية عبر برنامجها حلو وحادق الذي يعرض على تليفزيون سي بي سي سفرة: "النشويات الكتير غلط، وبتكبر الطفل داخل بطنك، وبيبقى صعب ترجع لشكلها الطبيعي بعد الولادة، والنشويات الصح موجودة في الشوفان، والبقوليات، والفاكهة، والقمح الكامل".

 

وتابعت: "تبعدي عن الفواكه والخضروات المقطعة الجاهزة، وكمان الخضار بيفضل يكون مطهي لأن الفريش معرض للبكتريا، كمان عشان تتغلبي على الإحساس بالغثيان والقيء أول ما تصحي مش لازم تقومي على طول، ولازم تاكلي حاجة تساعدك على التغلب على الإحساس ده زي البسكويت الصحي".

 

وأشارت فواد إلى ضرورة "دهن البطن من أول الحمل بزيوت زي زيت اللوز عشان تتجنبي التشققات"، لافتة إلى أن الإحساس بالحموضة "معظم الحوامل معرضة ليه، والحل أنك تقسمي وجباتك تكون صغيرة ومتكونش أكلات مقلية".

 

واستطردت: "القرفة ممنوعة أول 3 شهور، والقهوة ممكن تبقى كوباية واحدة في اليوم مش أكتر من كده، ويفضل تلغيها، اولكالسيوم مهم جدا وموجود في الألبان، والبيض، والخضروات الداكنة، والسمسم، واللوز، والبامية، والطحينة، وصفار البيض اللي بيحتوي على الفوليك أسيد بس لازم يكون مطهي كويس جدا".

 

ولفتت فؤاد إلى أن "الدهون لازمة لجسم الحامل لكن تكون دهون سليمة زي زيت الزيتون، وزيت عباد الشمس، وزيت الذرة، والسالمون، واللوز"، موضحة أن" المياه مهمة جدا في فترة الحمل والرضاعة، وكمان المشروبات غير المحلاة زي الينسون، والكراوية، و الزنجبيل".

 

وذكرت خبيرة التغذية بعض الممنوعات، وهي :"الأسماك الكبيرة زي القرش والماكريل، والسوشي، واللانشون، والاجبان، والألبان غير المعلبة، والكبدة، والأكلات المقلية".

 

وأضافت: "بعد الولادة الجسم بيكون رافض ينزل في الوزن لمدة 6 شهور، لكن بعد 9 شهور بيبدأ ينزل في الوزن"، مشيرة إلى أنه "أثناء الرضاعة مش صح أنك تعملي رجيم قاسي لأن العناصر الغذائية بتنزل في اللبن، ومهم جدا شرب المياه الكتير لأن هي الأساس مع الأكل الصح زي فراخ مع خضار أو سلطة مع مشويات، أو مشروم وبقوليات، والشوفان واللوز، والشمر والحلبة، وكلها مدرة للبن، ويجب البعد عن المغات، والحلاوة الطحينية".

 

اقرأ أيضا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان