رئيس التحرير: عادل صبري 02:00 صباحاً | الخميس 27 يونيو 2019 م | 23 شوال 1440 هـ | الـقـاهـره °

«خناقة» عمرو أديب وعلاء مبارك.. (القصة الكاملة)

«خناقة» عمرو أديب وعلاء مبارك.. (القصة الكاملة)

الحياة السياسية

علاء مبارك.. عمرو أديب

«خناقة» عمرو أديب وعلاء مبارك.. (القصة الكاملة)

آيات قطامش 15 فبراير 2019 22:45

مقطع مصور نشره علاء مبارك نجل الرئيس المتنحي، محمد حسني مبارك، في ذكرى تنحي والده، أثار الكثير من الجدل عبر وسائل التواصل الاجتماعي، وفتح معه حربًا كلامية فيما بين علاء والإعلامي عمرو أديب، الذي كان بطل فيديو نجل مبارك. 

 

 

بداية القصة من "تويتر" 

لا تعليق..كلمتان إكتفى نجل الرئيس المتنحي بتدوينهما عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، مصحوبتان بابتسامة، ومقطعًا مصورًا. 

 

 حيث بدأت وقائع الأحداث بتغريدة نشرها  "علاء مبارك" تزامنًا مع ذكرى تنحي والده عن الحكم، إبان ثورة 25 يناير، حوت مقطعًا مصورًا تتضمن آراءًا متباينة لـ   «أديب» عبر هواء الفضائيات حول حكم مبارك واستمراه. 

لم يمر المقطع الذي تداوله الآلاف من رواد مواقع التواصل الاجتماعي، تلك الليلة مرور الكرام، وقرر "أديب" الرد، من خلال شن الحرب على "علاء" عبر برنامجه 

"الحكاية" الذي يقدمه على شاشة "إم بي سي مصر"، لمدة بلغت نحو 7 دقائق على الهواء، مطلقًا تحذيرات لـ "علاء" ومؤكدًا أن نظام مبارك انتهي، ومتسائلًا عن أموال سويسرا. 

 

حيث قال "أديب"  إنه من القليل أن يتحدث عن موضوع شخصي خاص به، مضيفًا :"اللي يقربلى هقربله، واللى هيهاجمنى ههاجمه، ولو أنا سايبك مبقربلكش مش معنى كده إنى خايف منك".

 

وتابع: "عمرى ما قربتلهم، مش مرجلة ولا فروسية، ولكن النهاردة قعدت أفكر كده لو مكنش مبارك مشى كان هيبقى الوقت إن جمال بيه يحكم وعلاء بيه يقبض".

 

وأضاف:"عمرى ما قربت لهم، قربت لهم وقت ما كانوا موجودين وقعدت فى البيت علشان قربت لجمال بيه، ومصر كلها عارفة الحكاية، والنهاردة فاجأة علاء بيه يوم تنحى الوالد اليوم الأسود فى حياته قال يهاجم عمرو أديب، وأخذ جملة من انترفيو، ما تجيب الانترفيو كله، قلت يا دكتور مينفعش جمال بيه يحكمنا، وإذا كان مبارك قائد تاريخى يكمل لكن محدش يجى بعده، يعنى اعملولنا تداول للسلطة، امال أنا قعدت فى البيت ليه".

 

واستكمل:"المصريين عندهم حاجة غريبة، علاء بيه لما يكتب يقولوله يا باشا، باشا مين، هو الراجل ده مش اللى انتوا نزلتوا وشيلتوه، انتوا ناسيين عمل ايه هو وعيلته، هو علاء بيه نسى، انت اللى فتحت الموضوع، إذا كنتوا نسيتوا اللى جرا هاتو الدفاتر تنقرا، مش هكلمك عن الـ 70 مليار، إنما مش على آخر الزمن واحد رد سجون هيعلّمنا الأدب".

 

ووجه أديب، تساؤلاً لـ "علاء مبارك" :"رد عليا.. الفلوس اللى فى سويسرا دى بتاعة مين؟الفلوس دى مثبتة من الحكومة المصرية والسويسرية.. جبت مئات الملايين دى منين؟ مفيش واحد فى مصر مكنش عارف انت بتشتغل فى ايه؟ هو علاء مبارك كان بيشتغل ايه؟.. انت اللى جبته لنفسك، عمرى ما قربت لكم".

 

وأردف أديب :"علاء بيه انتهى، لا انت ولا جمال بيه هترجعوا تانى، مش هتحكموا تانى، جايز ترجع تاخد فلوس سويسرا تانى؟ الفلوس دى منين يا علاء؟ خلّص نفسك بعدين دوّر عليا"، مضيفاً:"مين اللى ولع فى عربيتى يا علاء؟، ومين رمى عليا مية نار؟، المصريين عندهم زهايمر وفاجأة داخلين بيقولوله علاء بيه، اللى زيك برة مبيكونوش موجودين خلاص، انتو نظام وانتهى".

 

واستكمل: "أنا قاعد لك.. يا أنا يانت.. معنديش حاجة أخاف منها، لو انت مش عاجباك البلد اكتب قول.. هيجرالك ايه أكتر من اللى جرالك.. ماهو العيل السوء.."، مضيفاً:"هى مش مشكلة شخصية بس.. هو مين اللى كان فى الشارع يوم 25 يناير، انت يا علاء قلت لناس فى يناير جمال هيودينا فى داهية.. انت عارف اللى أنا بقوله صح.. وانت كنت عارف انكم رايحين فى داهية".

 

واختتم هجومه قائلًا:" أنا مش مجننى اللى كتبه علاء مبارك عنى.. اللى مجننى الناس اللى حواليه والمحبة.. أتحدى حد يقولى علاء كان بيشتغل ايه؟".

 

 

نجل مبارك يرد على متابعيه بتجديد الهجوم على أديب

لم ينته الأمر عند هذا الحد، حيث استمر هجوم نجل مبارك من خلال رده على متابعيه بعد تغريدات،  حيث قال  "علاء" في أحد ردوده:  "هو الاستاذ عمرو مش فاهم حضرتك أنا لا اقصد أعلمه الأدب لا سمح الله، بحاول أعلمه وأفهمه معنى الرجولة".

ورد "علاء" على متابع آخر له في تغريدة أخرى قائلًا: "أستاذ إبراهيم عيسي مثلاً كان معارض شرس أثناء فترة الرئيس الأسبق مبارك، أختلف معه في كثير من مقالاته أثناء حكم الوالد ولكن يجب ان تحترم الرجل لانه كان معارض واضح لم يتلون ولم يتغير أثناء وبعد حكم الرئيس مبارك، هكذا يكون الرجال". 

 

ردود الأفعال

 

وعن تعليقات رواد مواقع التواصل الاجتماعي، فإنها تباينت ما بين مجموعة تبنت صف "علاء مبارك" واصفًة أديب بـ "المنافق" وأخرى كان في صف عمرو أديب مشيرة إلى أن نجل الرئيس المتنحي يسعى للفت الانتباه لهم، في حين تبنت مجموعة ثالثة وجهة نظر مغايرى ترى أن هذا الأمر حدث للتغطية على تمرير التعديلات الدستورية. 

 

"عرايس" وأموال أديب في البورصة

 

أما سامح أبو عرايس، المعروف بتأييده لعائلة مبارك، والاقتصادي المتخصص في البورصة منشورًا عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك قال فيه: «أنت اللي جبته لنفسك يا عمرو أديب، مش من طبيعتي أتكلم عن أسرار تعاملات حد في البورصة، لكن بما أن عمرو أديب غلط في جمال وعلاء مبارك، يبقى نتكلم بقى ونكشف جزءا من المستور، ونكشف عينة صغيرة من تلاعبات عمرو أديب وعائلته في البورصة، وربح الملايين على حساب المصريين».

 

وأضاف أبو عرايس: «كان في البورصة سهم اسمه (لكح جروب) تبع رجل الأعمال رامي لكح، ولما تعثر في سداد قروض وهرب من مصر انهار سعر سهمه ووصل إلى 40 قرشا و70 قرشا وأصبح في جدول اسمه خارج المقصورة، عمرو أديب عمل لعبة للتربح من الموضوع ده، فكان بيشتري هو وعائلته ملايين الأسهم من أسهم لكح جروب بأسعار متدنية 50 قرشا و40 قرشا وكده بأسماء ناس تبعه».

 

وتابع: «بعد كام يوم يروج في البرنامج بتاعه وقتها (القاهرة اليوم) كلاما عن أن رامي لكح راجع وهيعمل تصالح مع البنوك ويعمل اتصال برامي لكح أو يسافر يعمل معاه مقابلة شخصية ويذيعها، فيرتفع سعر السهم بشدة على أمل التسوية وإنقاذ الشركة، فالسهم اللي اشتراه عمرو أديب وشلته بـ40 قرشا و50 قرشا يبيعه ب2 جنيه وأكثر يعني يبيع السهم بـ4 أو 5 أضعاف السعر اللي اشتراه بيه ويحقق ملايين مكاسب».

 

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان