رئيس التحرير: عادل صبري 11:49 صباحاً | الجمعة 16 نوفمبر 2018 م | 07 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

زوجة معتقل: "الإخوان" قدوة حسنة للسجناء الجنائيين

زوجة معتقل: الإخوان قدوة حسنة للسجناء الجنائيين

الحياة السياسية

قيادات الاخوان فى الحبس

زوجة معتقل: "الإخوان" قدوة حسنة للسجناء الجنائيين

أحمد علاء 11 نوفمبر 2013 17:36

أجرت فضائية "الجزيرة مباشر مصر" لقاءً مع أسرة الدكتور سيد هيكل، عضو مجلس الشورى عن حزب الحرية والعدالة، الذراع السياسية لجماعة الإخوان المسلمين، والذي تم "اعتقاله" عقب قيام قوات الأمن بفض اعتصامي "رابعة العدوية والنهضة"، منتصف أغسطس الماضي.

 

 
تقول زوجته: "لم نسلم من شر قوات أمن الانقلاب وداهموا منزلنا بأسلحة غريبة كأنها حرب وهددوا أمننا وتخلوا عن كل علامات الحياء والمروءة، وفي كل مرة يقتحمون منزلنا يفتشون بشكل همجي، كأنهم عاوزين يوصلوا لعميل أو حد من جيش إسرائيل".


 
وتضيف: "احنا بنستمد صمودنا من الإيمان وربنا، علشان كده صبرنا على كل أشكال المضايقات و"قلة الأدب" سواء من الزيارات أو المعاملة لينا أو للدكتور سيد في السجن، وكل حاجة بتحصل مع المتعقلين بيكون الغرض منها إن احنا نسيب قضيتنا لكن ده مش هيحصل أبدًا".


 
وتروي عن اعتقال زوجها: "تعلمنا دومًا في الإخوان أن نقف مع الله أيًا كانت الظروف، ولأن احنا على الحق لازم يكون معانا نصر ربنا، وأجمل ما في المعقتلات أن الإخوان ومنهم الدكتور سيد، أصبحوا قدوة حسنة للمساجين الجنائيين، واللي كان بيدخن توقف عن التدخين وده بس علشان شافوا أخلاق الإخوان".
 


وتختتم: "إن شاء الله نصمد ونثبت على قضيتنا والمسيرات هي جهاد في سبيل الله والإخوان مش لوحدهم، لأن الشعب كله تعرض لظلم حكم العسكر من 60 سنة، ولو قارنا مصر باليابان بالهند نشوف إزاي الفرق لأن هناك مفيش حكم عسكري ولم نجنِ منهم إلا الفقر والجهل والمرض علشان كده الشعب كله بيقول "يسقط يسقط حكم العسكر".

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان