رئيس التحرير: عادل صبري 10:57 صباحاً | الأربعاء 26 سبتمبر 2018 م | 15 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

فيديو.. مرسي: "كنت هجنب البلد مصيبة كبرى وأهي بتقع"

في تسريب ثالث..

فيديو.. مرسي: "كنت هجنب البلد مصيبة كبرى وأهي بتقع"

أحمد علاء 05 نوفمبر 2013 19:23

نشر الموقع الإلكتروني لجريدة "الوطن" تسريبًا ثالثًا نسبته إلى رئيس الجمهورية المعزول، الدكتور محمد مرسي، من مقر احتجازه قبيل نقله إلى سجن برج العرب بالإسكندرية.

 

 
وقال الدكتور مرسي: "أنا الحقيقة مشفق جدًا جدًا جدًا على القضاء وهو دلوقتي يبدو كأنه بيلعب دور المحلل بغض النظر عن احترامنا لشخصه، إنما هو بيلعب دور المحلل دي المشكلة متقدرش تدين واحد مستشار، رئيس محكمة، أو وكيل نيابة أو أي حاجة، يعني أنا بجيب رئيس محكمة دستورية يقبل إن الدستور اللي هو سبب وجوده يُجمد، حاجة ما لا يفهمها عقل".


 
وأضاف: "يعني مبرر وجوده هو الدستور إنه يبقى اسمه رئيس محكمة، هو الدستور ده لما يقبل تجميده يبقى لسة اسمه رئيس محكمة؟ طب إزاي؟ أنا اللي معين رئيس المحكمة الدستورية ييجي واحد زي وزير دفاع عندي أنا المسئول عنه، وزير دفاع يعني أنا المسئول عنه أكتر يعينه رئيس دولة وبيقول فيه قانون ده مستحيل".
 


وتابع: "التاني رئيس المحكمة الدستورية مع احترامي لشخصه، يعني المستشار عدلي أنا عارفه من زمان حط نفسه في موضع الحقيقة يعني مسيء جدًا للقضاء، الساعة واحدة بالليل يوم الحد بالليل يوم ا يوليو الصبح مكنش فيه حد قصة محروقة، قصة محروقة، طيب واللي في الشارع دول هنعمل فيهم إيه هنموتهم".
 


واستطرد: "موتنا خمسة آلاف لسه في كمان 20، 30 ألف مثلًا يعني إن لم يكن 200، 300، يعني شهرين تلاتة ونعمل انتخابات، ولما البرلمان ده يقول تعالوا نعمل استفتاء على انتخابات رئاسية مبكرة نعمل، القضية هي تركيب حدث مستغل في عمل عنيف هذا الحدث أنا كنت عايز أجنب البلاد مصيبة كبرى ممكن تقع وأهي بتقع".
 


وكان المقطع قد بدأ بتنويه أفاد: هذا المقطع من الفيديو راعينا فيه حذف أصوات الجمهور مع د.مرسي حفاظًا على حقوقهم القانونية، كما تم التمويه على خلفية ومعالم المكان لعدم الكشف عن مقر واحتجاز الرئيس المعزول حفاظًا على الأمن القومي، وتم حذف بعض العبارات التي قالها مرسي لتداخل أصوات الحضور مع صوته.       


 
شاهد الفيديو :

http://www.youtube.com/watch?v=KKfl5qHAffI

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان