رئيس التحرير: عادل صبري 11:48 مساءً | الثلاثاء 18 سبتمبر 2018 م | 07 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

فيديو.."مرسي": اسرائيل ربما تكون وراء "الانقلاب" لاشعال الفوضى

فيديو.."مرسي": اسرائيل ربما تكون وراء "الانقلاب" لاشعال الفوضى

مصر العربية - متابعات: 03 نوفمبر 2013 23:36

قال الرئيس المعزول، محمد مرسي في التسجيل المسرب له أن ما يحدث فى مصر حالياً بداية من الانقلاب مروراً بكل الأحداث مهزلة تخدم اسرائيل وأنه كان يخطط لامتلاك السلاح والغذاء والدواء فتصبح اسرائيل بلا قيمة.

 

وتابع في نهاية حديثة بحسب تسجيل جريدة "الوطن":"ودايما أسرائيل تدورلك على مصيبة تورطك وربما تثبت الأيام إنهم ورا المصيبة اللي احنا فيها دي ربما  لأن أنا معنديش يقين إني أتهم حد".

 

وأضاف:"لكن اللي احنا فيه ده يخدم اسرائيل طبعاً مصر تستقر وتنمو وتبقى قوية بأبنائها زي ما أنا كنت بقول عايزين ننتج غذاؤنا ودواؤنا وسلاحنا  بالثلاث حاجات دول  تبقى اسرائيل ملهاش قيمة لو مصر بقت كده  خالص ملهاش قيمة خالص  إيه اسرائيل دي لكن طول ما مصر فيها قلق  طول ما اسرائيل بتستفيد لأن إحنا بنضعف نفسنا من داخلنا ".

 

وأشار قائلاً :"دي جريمة قانونية وانقلاب وبالتالي رئيس الجمهورية اللي هو أنا طبقا لدستور البلاد وما حدث ضربة للمؤسسة ده بيقلب كل موازين المؤسسة فاحنا في حالة انقلاب أنا تمن بسيط لمستقبلكم ويعلم الله سبحانه وتعالى إن أنا صادق في اللي أنا بقوله ".

 

وأضاف:"هذا الذي يحدث تعاني منه مصر كلها سببه الصراع اللي بينا وبين اسرائيل ذه مهزلة متى تعود مصر لمكانتها ويكون فيها فصل بين السلطات بجد ويكون فيها حرية وديمقراطية حقيقية ".

 

وأوضح:"مكتوب في جرنال إن ناس من العرب اللي ساكنين في القدس طلبوا من السلطات الإسرائيلية إنهم يطلقوا على شارع اسم رابعة والسلطات الإسرائيلية استجابت لهم يعني اسرائيل فرحانة برابعة ولا زعلانة من رابعة ".

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-uQIRqQf8b8

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان