رئيس التحرير: عادل صبري 01:00 صباحاً | الاثنين 28 مايو 2018 م | 13 رمضان 1439 هـ | الـقـاهـره 39° صافية صافية

مرسي: "الانقلاب" يخدم إسرائيل.. وأنا صابر علشان البلد

مرسي: الانقلاب يخدم إسرائيل.. وأنا صابر علشان البلد

الحياة السياسية

مرسى من مقر احتجازة

تسجيل منسوب له..

مرسي: "الانقلاب" يخدم إسرائيل.. وأنا صابر علشان البلد

أحمد علاء 03 نوفمبر 2013 20:31

نشر الموقع الإلكتروني لجريدة "الوطن" مقطعًا مسجلًا قالت، "إنه أول ظهور للرئيس المعزول، الدكتور محمد مرسي، منذ احتجازه في الثالث من يوليو الماضي".

 

 
وقال الدكتور مرسي: "احنا في حالة انقلاب، وأنا ثمن بسيط لمثل هذا الأمر، ويعلم الله سبحانه وتعالى أنا صابر أد إيه فهذا الذي يحدث تعاني منه البلد كلها مصر كلها، وليس هناك مجال للكلام دلوقتي لولادكم في الصراع اللي بينا وبين إسرائيل وهذه مهزلة".


 
وأضاف: "متى تعود مصر مرة أخرى تعود لما يكون فيه فصل بين السلطات الثلاثة، ويكون فيها حرية والله اللي مكتوب في الجورنال إن ناس من العرب اللي موجودين في القدس طلبوا من السلطات الإسرائيلية إنهم يطلقوا على شارع اسمه رابعة والسلطات الإسرائيلية استجابت لهم، ده اللي أنا عرفته من الأخبار ومش عارف إسرائيل فرحانة برابعة ولا زعلانة من رابعة دائمًا يدور لك على مصيبة".
 


وتابع: "ربما تأتي صدفة الأيام إن هما ورا المصيبة اللي هما فيها دي ربما أنا معنديش يقين علشان اتهم حد؛ لكن اللي احنا فيه ده يخدم إسرائيل طبعًا مصر تستقر وتنمو وتبقى قوية وولادنا يبقفوا جنبي، علشان ننتج غذائنا وسلاحنا ودوائنا وبالتالي إسرائيل ميبقاش ليها قيمة خالص، إيه إسرائيل دي لكن طول ما مصر فيها قلق طول ما العدو بيستفيد لأن احنا بنضعف نفسنا".


 
وكان المقطع قد بدأ بتنويه أفاد: هذا المقطع من الفيديو راعينا فيه حذف أصوات الجمهور مع د. مرسي حفاظًا على حقوقهم القانونية، كما تم التمويه على خلفية ومعالم المكان لعدم الكشف عن مقر واحتجاز مرسي حفاظًا على الأمن القومي وتم حذف بعض العبارات التي قالها مرسي؛ لتداخل أصوات الحضور مع صوته.       


 
شاهد المقطع :
 
https://www.youtube.com/watch?v=-uQIRqQf8b8

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان