رئيس التحرير: عادل صبري 01:00 مساءً | الأحد 18 فبراير 2018 م | 02 جمادى الثانية 1439 هـ | الـقـاهـره 20° صافية صافية

نشطاء يتداولون آخر كلمات "البشبيشي"

نشطاء يتداولون آخر كلمات البشبيشي

الحياة السياسية

اشتباكات رمسيس اليوم

بعد مقتله خلال مظاهرات اليوم..

نشطاء يتداولون آخر كلمات "البشبيشي"

مصر العربية ـ متابعات 06 أكتوبر 2013 18:27

تداول نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي آخر كلمات لعبد الرحمن البشبيشي أحد ضحايا تظاهرات اليوم لأنصار الرئيس المعزول محمد مرسي، مشيرين إلى أنه كان من الداعين للتظاهر في ذكري السادس من أكتوبر.

 

وكتب البشبيشي: "عارفين يعني إيه هنحاول ندخل التحرير يوم 6 أكتوبر ؟ واحتمال تبقى في محاولات على مضض يوم 5 أكتوبر! عارفين يعني إيه ؟ يعني الموت هيبقى أقرب لنا من ما كان يوم فض رابعة!".

 

وأضاف: "خلونا نتخلص من ذنوب ممكن تضيع ثبات الأقدام في لحظات مهمة زي دي أكبر الذنوب في رأيي هي إهدار الوقت في غير ما يخدم نصرة الحق، الخطوة الثانية هي تطبيق الحياة المثالية النهاردة و بكرة والحياة دي هي إن يكون كل فعلك لله رب العالمين لا شريك له يعني بالبلدي يبقى ليك نيّة في كل حاجة بتعملها حتى نومك".

 

وتابع البشبيشي: "الخطوة الثالثة هي المصابرة، اصبروا و صابروا، ساعد الناس في انهم يحافظوا على الامل و فكرهم بوعود الله و فكرهم بمهمتهم كعباد لله مش مهم نتائجهم يوم القيامة المهم بذلهم (اللي لازم نكون فيه طبعا حريصين على نتائج كبيرة بس منزعلش لو مشفنهاش)".

 

وأكمل: "الخطوة الرابعة خليك على وضع الاستعداد، لو تقدر تبقى في الشارع اليومين الجايين بشكل مستمر ماشي، الأحسن خليك في البيت جاهز تبقى في الشارع خلال 5 دقائق،  أخيرًا أفضل قول ( لا إله إلا الله ) لحد ما تموت عليها، أو يبقى مكتوب لك تعيش، فتعيش عليها".

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان