رئيس التحرير: عادل صبري 02:04 مساءً | الأربعاء 21 نوفمبر 2018 م | 12 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 28° صافية صافية

الاقتصادي هشام خليل: بالقدرة الشرائية.. الحد الأنى للأجور لا يقل عن 2400 جنيه

الاقتصادي هشام خليل: بالقدرة الشرائية.. الحد الأنى للأجور لا يقل عن 2400 جنيه

سوشيال ميديا

هشام خليل الباحث الاقتصادي

بعد ارتفاع أسعار الوقود..

الاقتصادي هشام خليل: بالقدرة الشرائية.. الحد الأنى للأجور لا يقل عن 2400 جنيه

صبري الخولي 29 يونيو 2017 18:40

علق الكاتب والباحث الاقتصادي هشام خليل، على قرار مجلس الوزراء، بزيادة أسعار المنتجات البترولية والغاز الطبيعي اعتبارًا من صباح اليوم الخميس.

 

وكتب عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»: «سعر لتر البنزين في أمريكا حوالي 9 جنيه مصري، و الحد الأدنى للأجور حوالي 7.25 دولار في الساعه، يعني حوالي 22 ألف جنيه في الشهر».

 

وأضاف: «سعر لتر البنزين في مصر 5 جنيه مصري، و الحد الأدني للأجور 1200 جنيه في الشهر..إحسبها إنت بقي و إحزق جامد و إنت بتقول إزاي إحنا شعب نمرود وعايز يعيش سفلأه !!!».
 

وأوضح: «تحديث صغير: في ناس إتكلمت علي القدره الشرائيه للجنيه قدام الدولار و إن المقارنه ظالمه. المقارنه هنا كان هدفها إن الموضوع مربوط بالدخل مش بس سعر الوحده».

 

وأردف: «لكن علشان الدقه فيه مؤشر غير رسمي وظريف كانت إستعملته مجله الإيكونوميست من سنه 1986 إسمه البيج ماك إندكس BIG MAC INDEX، و ده بيقارن سعر سندويتش البيج ماك في ماكدونالدز في كل الدول علشان يقيسو القوه الشرائيه أو ال Purchasing Power Parity (PPP)».

 

وتابع: «سعر سندويتش البيج ماك في أمريكا 3.57 دولار يعني 64 جنيه و في مصر حوالي 34 جنيه (طبقا للأسعار المعلنه علي النت،  بيقولوا السعر زاد كمان) لو تم القياس على الحد الأدنى للدخل يمثل 0.3% من الحد الأدنى في أمريكا، وحوالي 3% من الحد الأدنى لدخل الفرد في مصر.. يعني لو عايز تحسبها بالقدره الشرائيه يبقي إعتبر إن الحد الأدني للإجور في مصر 2400 جنيه. كده فرقت معاك !!!».

 

وأقر مجلس الوزراء، اليوم الخميس، زيادة أسعار المنتجات البترولية والغاز الطبيعي اعتبارًا من صباح اليوم الخميس، وتضمنت قائمة الوقود والمحروكات التي جرى تحريك أسعارها، البنزين والسولار والبوتاجاز.

أسعار البنزين الجديدة
  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان