رئيس التحرير: عادل صبري 10:44 مساءً | السبت 22 سبتمبر 2018 م | 11 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

الإسماعلاوية يتجاهلون متابعة الجلسة الافتتاحية للبرلمان

الإسماعلاوية يتجاهلون متابعة الجلسة الافتتاحية للبرلمان

أخبار مصر

أحد البائعين بسوق الجمعة في الإسماعيلية

الإسماعلاوية يتجاهلون متابعة الجلسة الافتتاحية للبرلمان

ولاء وحيد 10 يناير 2016 13:06

لم تلقَ الجلسة الافتتاحية لمجلس النواب اهتمامًا من قبل أهالي الإسماعيلية لمتابعتها، حيث لم شهدت الأماكن عامة والمقاهي الشعبية أي تجمعات جماهيرية لمتابعة الجلسة الأولى والافتتاحية للمجلس، مؤكدين أنه برلمان صوري.

 

وأرجع عدد من الأهالي تجاهل المتابعة الشعبية لعدم قناعة الشعب بالبرلمان الحالي ولقناعتهم أنه برلمان شكلي على حد تعبيرهم .

 


داخل سوق الجمعة -أكبر أسواق مدينة الإسماعيلية التجارية- كانت حركة البيع والشراء تسير بصورة طبيعية، الباعة ينادون على بضاعتهم والزبائن تتنقل بين العربة والأخرى لشراء احتياجاتها، إلا أن هناك صوتًا خافتًا للجلسة الافتتاحية كان صادر من أحد التلفزيونات المعلقة أعلى فرشة بائع الفاكهة دون أن ينتبه البائع نفسه أو العاملين لديه لما يسرد من قرارات في الجلسة .


وقال سعد أحمد بائع في سوق الخضار "أنا بالصدفة بفتح التلفزيون لاقيت الجلسة شغالة، قلت أما اتفرج وأشوف النواب اللي إحنا إختارناهم ناويين يعملوا أيه لنا ونتفرج عليهم وهم بيحلفوا القسم ."


وتساءلت نادية عبد الفتاح موظفة 47 سنة "هو إحنا شاركنا في الانتخابات عشان نتفرج على الجلسات؟، حتى اللي شارك في الانتخابات عارف أن ده برلمان صوري لا هيحل ولا هيربط ولا هيرجع حقوق الناس ".


وقال محسن عبدالله 52 سنة: "انا متفاءل بالبرلمان وعندي ثقة أنه هيعمل حاجة بس أنا للأسف متابعتش اليوم الجلسة الافتتاحية اللي هيكون فيها السيسي لاني في الشارع بس أكيد هيتم إعادتها وهتفرج عليها ".


وقال محمد عبد الله طالب بجامعة قناة السويس "إحنا مش محتاجين نتفرج على الجلسة الافتتاحية، البرلمان ده باين من عنوانه ونوابه".

 

وتابع ساخرًا، "أنا ممكن أقعد أتفرج على جلساته القادمة عشان أتفرج على عكاشة ومرتضى منصور.

 

وقالت مروة عادل طالبة بجامعة القناة "أنا معرفش ان انهارده الجلسة الإفتتاحية، وأكيد لما أرجع من الامتحان هتفرج على الإعادة عشان أكون متابعة زي ما أنا شاركت ونزلت اختارت النواب اللي بيمثلوني ".

 


اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان