رئيس التحرير: عادل صبري 03:38 صباحاً | الجمعة 14 ديسمبر 2018 م | 05 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

سوهاجيون: "مش مهم السجاير.. اوعوا تلعبوا في سعر المعسل"

سوهاجيون: "مش مهم السجاير.. اوعوا تلعبوا في سعر المعسل"

رضوان الشريف 24 فبراير 2015 14:22

أعرب كثير من مدخني الشيشة في سوهاج عن قلقهم من زيادة أسعار المعسل في ظل القرار الأخير برفع أسعار السجائر، وبينما قلل كثير من المدخنين في المحافظة الصعيدية من تأثير رفع أسعار السجائر عليهم فقد حذروا من رفع أسعار "المعسل" المستخدم في تدخين الشيشة (النرجيلة) باعتبارها خيارهم الأول، بينما لقي القرار قبولا ورضا عند غير المدخنين.

 

الحاج عبد الفتاح محمد "مزارع" من أبناء المحافظة قال لـ مصر العربية: "أنا مش عارف إيه الموضوع؟ حكومتنا فاشلة ومش قادرة تمشى البلد وما حيلتهاش إلا الغلابة.. كل ما تتزنق ترفع الاسعار وكله على راس الغلابة.. طيب فين التنمية والمشاريع اللى وعدتوا الشعب بيها؟ ولا هو ضحك على الشعب الغلبان والله العظيم دا حرام اللي بيتعمل فينا، بس لازم يخلوا بالهم.. للصبر حدود "زي ما قالت الست".. وعموما أنا وغالبية الصعايدة بنشرب معسل وبحذرهم من ارتفاع سعره وقد اعذر من أنذر".

 

وبدوره قال على محمود "جزار": السجاير زاد سعرها.. الدولار ارتفع.. مش مهم عندي بس أنا بحذر من اللعب في أسعار المعسل؛ لأن فيه شريحة كبيرة "بتشرب" معسل لأنه سعره أقل من السجاير وأوفر فيا ريت الحكومة تبعد عن "المعسل" وتسيبهولنا وبلاش حركات رفع الاسعار على الفاضي والمليان دى......والشعب عرف الاعيب الحكومة وحركاتها البطالة.

 

ويضيف عمران أبو الريس "عامل": كل حاجة زاد سعرة الا الانسان قل سعره عند الحكومة؛ بتزودوا سعر السجاير ليه؟؟ انا كنت بشتري علبة السجائر العادية بـ 275 قرشا ودلوقت بشتريها ب425 قرشا ومش موجودة فى السوق ...طاب إيه النظام يعنى؟؟؟ يعنى حتى السجائر بترفعوا سعرها؟

 

ويقول عمر على "محاسب": بصراحة اصبحت الامور والقرارات غير مدروسة بالمرة والناظر الى تلك القرارات لا يستنتج الا ان الحكومة الحالية نظرتها قاصرة ومتخبطة وليس لديها الا الفقراء الذين تحاربهم وتملأ خزائن الدولة من جيبه وبالتالي الفقير في هذه البلد يزداد فقرا والغنى يزداد غنا واحذر من تفاقم الامور فهناك شريحة كبيرة من الشعب المصري ناقم وساخط من ذلك.

 

وفى نبرة كلها سخرية واستهزاء يقول الريس مهران الراعى "مقاول" :"مش قادرين على الدولار بيزودوا الأسعار على الغلابة".

 

وفي المقابل لقي قرار زيادة اسعار السجائر بجميع أنواعها قبولا ورضا عند بعض المواطنين غير المدخنين حيث قال جابر حسن "عامل": أنا مع هذا القرار ويا ريت الحكومة تكمل تلك الخطوة وترفع أسعار السجائر والخمور كمان بنسبة 100% المهم تبقى السلع الضرورية التي لا يؤثر ارتفاع أسعارها على الغلابة مثل اللحوم والدقيق والالبان وغير ذلك، اما السجائر.. مش مهم.

 

وكان الرئيس عبد الفتاح السيسي أصدر قرارًا أمس بتعديل بعض أحكام قانون الضريبة العامة على المبيعات، حيث يقضى التعديل بزيادة قيمة الضريبة المفروضة على السجائر.

 

ويقضى القرار بفرض ضريبة قيمتها 50% من سعر البيع للمستهلك بالنسبة للسجائر المستوردة والمحلية، إلى جانب 225 قرشًا للعبوة التي لا يزيد سعر البيع النهائي للمستهلك على 10 جنيهات، و325 قرشًا للعبوة التي يزيد سعر البيع النهائي للمستهلك على 10 جنيهات وحتى 16 جنيهًا، و425 قرشًا للعبوة التي لا يزيد سعر البيع النهائي للمستهلك على 16 جنيهاً.

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان