رئيس التحرير: عادل صبري 07:07 مساءً | الجمعة 14 ديسمبر 2018 م | 05 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

بالفيديو.. مواطنون لـ أحمد عز: كفاية خراب واحترم نفسك

بعد إعلان ترشحه للانتخابات البرلمانية..

بالفيديو.. مواطنون لـ أحمد عز: كفاية خراب واحترم نفسك

شيرين خليفة 15 ديسمبر 2014 20:42

سخر مصريون من ترشح أحمد عز النائب البرلماني السابق وأمين التنظيم في الحزب الوطني للانتخابات البرلمانية لعام 2015، معتبرين إياه عودة لنظام مبارك وإلغاء لثورة الخامس والعشرين من يناير التي وضعته في السجن بسبب احتكاره الحديد وإهداره المال العام وإفساده الحياة السياسية.

كاميرا "مصر العربية"، رصدت آراء المواطنين في ترشح أحمد عز للانتخابات البرلمانية، الذين انتقدوا قراره، معتبرين إياه قضاء على ثورة المصريين.


ووصف عبد الحميد صلاح، 60 عامًا، ترشح أحمد عز للانتخابات بأنه "خراب لمصر"، قائلًا: "دا خراب لمصر يعني الناس دي لابتشوف ولا بتحس ولا عندها ريحة الدم".


وتساءل: "بعد الخراب اللي عمله هيترشح إزاي؟ احترم نفسك واقعد في بيتك عشان الناس لو شافتك هتاكلك".


وفسر عودة عز للبرلمان بـ"الفساد"، مضيفًا: "كفاية بقى خراب في مصر، الناس دي بقى تلم نفسها وتغور من مصر".

وعلق إبراهيم السيد، 27 عامًا، على ترشح أحمد عز للانتخابات البرلمانية قائلًا :"أقل كلمة تتقال دي بجاحة".

وقال فؤاد عفيفي، 62 عامًا، إن ترشح عز للانتخابات البرلمانية يعني عودة النظام القديم بالكامل.

وأضاف عفيفي: "إيه الجديد كأننا رجعنا 100خطوة للوراء تم تبرئة مبارك وعودة أحمد عز للبرلمان مرة أخرى، فلا جديد تحت الشمس"، موجهًا رسالته إلى أمين سياسات الوطني المنحل: "مبروك عليك ثورة يناير فانت كنت مفجرها وانت من وأدتها".

وسخرت إيمان رمضان، من ترشحه: "عادي مش فارقة الفلول بدأوا يرجعوا، وهو أخد براءة فمن حقه الترشح، فمن حقه الدنيا خربت خلاص"، مفسرة عودته إلى البرلمان بـ"أنه مكنش فيه ثورة واللي كنا فيه كان حلم وبعدين صحينا".

وتساءل علاء أحمد: "مين هينتخب أحمد عز بعد اللي عمله في البلد"؟ معربًا عن غضبه بقوله: "شكرًا واقعد في بيتك بقى، لأن رجوعك رجوع الفساد".

ومن جانبه، فسر محمود صلاح، 28 عامًا عدم تجديد مقر الحزب الوطني الديمقراطي، بعد أن تم حرقه في ثورة يناير ليعود أصحابه إليه من جديد، قائلًا: "أنا كدا عرفت ليه الحزب الوطني ليه ما اتجددش وماشالوش آثار الحريق من أيام الثورة عشان الناس دي لما ترجع من السجن تفرشه من أول وجديد وتبدأ ترجع حياتها تاني".

وأضاف محمود، أن "أحمد عز إذا سمع عن ثورة يناير أو كان عنده معلومات عن الناس اللي ماتت، بنصحه إنه ما يترشحش".

شاهد الفيديو ..

   

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان