رئيس التحرير: عادل صبري 11:11 صباحاً | الثلاثاء 25 سبتمبر 2018 م | 14 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

بالفيديو والصور.. الترجمان أجازة في العيد.. والباعة: يا هنسرق.. يا هانبيع حشيش

بالفيديو والصور.. الترجمان أجازة في العيد.. والباعة: يا هنسرق.. يا هانبيع حشيش

أخبار مصر

سوق الترجمان

بالفيديو والصور.. الترجمان أجازة في العيد.. والباعة: يا هنسرق.. يا هانبيع حشيش

أسماء أبوبكر 07 أكتوبر 2014 12:36

أغلق سوق الترجمان أبوابه أمام زبائنه منذ يوم الجمعة الماضية الموافق وقفة عيد الأضحى المبارك، وحتى اليوم رابع أيام العيد، في مشهد غريب عن الأسواق، التي تعتبر العيد أفضل المواسم لها في تحقيق أكبر نسبة مبيعات على مدار العام.

وعلل الباعة، ذلك بعدم وجود زبائن، فالحال واقف، على حد قول أحد البائعين.

فيما أكد عدد منهم أن نسبة المبيعات في هذا العيد لم تتعد 5% مقارنة بالعيد الماضي، عندما كانوا بوسط البلد.

عبد الفتاح عيسي، أحد الباعة المتواجدين داخل السوق قال لـ "مصر العربية": "الحال واقف من يوم الوقفة ومفيش بيع ولا شراء وقفلنا السوق من عصر يوم الوقفة لأنه مفيش زباين".

وأوضح، "قيمة المبيعات من يوم الوقفة حتى الآن ما تعدتش الـ5% ودي نسبة تعتبر معدومة مقارنة بنسبة المبيعات العيد اللي فات في الوقت اللي كنا موجودين فيه في وسط البلد لأن نسبة المبيعات وقتها وصلت لـ95%".

وعلل عيسى: "الزبون مش هيجي المشوار دا كله ويدفعله عشرة جنيه مواصلات عشان يشتري من الترجمان، إنما في وسط البلد البضاعة كانت بتفرض نفسها علي الزبون لأن الحركة فيها لم تنقطع ليل أو نهار".

واتفق معه، عمر محمد، بائع، "انا من يوم الوقفة مش لاقي حاجه أعملها واحنا علي الحال دا بقالنا شهرين من يوم ما نقلنا الترجمان، أنا مش عارف هعمل اية أنا شكلي هبيع حشيش في الآخر أو هسرق".

وأكد، أن هناك كثيرا من الباعة قاموا بجمع بضاعتهم ورحلوا عن المكان بعد أن يأسوا، من أن يقدم لهم الترجمان قوت يومهم.

"في كتير من زمايلنا اللي كانوا موجودين، معانا هنا في السوق سابوا المكان ومشيوا مالاقوش فيه فايدة ولا فيه تحسن، فسابوا المكان وخدوا بضاعتهم يمكن يبطلوا بيع تاني، ويقعدوا في البيت ويمكن يحاولوا يلاقوا مكان تاني يكون فية بيع وشرا"، هكذا قال محمد.


 

لمشاهدة الفيديو..

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان