رئيس التحرير: عادل صبري 02:06 صباحاً | الاثنين 17 ديسمبر 2018 م | 08 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

فيديو.. باعة العتبة: الحكومة بتضحك علينا ولو اتنقلنا هنبقى حرامية

فيديو.. باعة العتبة: الحكومة بتضحك علينا ولو اتنقلنا هنبقى حرامية

أخبار مصر

الباعة الجائلين بالعتبة

فيديو.. باعة العتبة: الحكومة بتضحك علينا ولو اتنقلنا هنبقى حرامية

نورا ناصر 16 سبتمبر 2014 13:10

تباينت ردود أفعال الباعة الجائلين بميدان العتبة بشأن قرار نقلهم لأماكن أخرى، عقب تصريحات الدكتور جلال السعيد محافظ القاهرة خلال اجتماعة بالمجلس التنفيذى للمحافظة أول أمس الأحد، بأن المرحلة القادمة بعد نقل الباعة الجائلين من منطقة وسط البلد إلى جراج الترجمان، هى العمل على نقل الباعة من ميدان رمسيس والعتبة إلى أماكن أخرى.

"مصر العربية" رصدت ردود أفعال بائعي العتبه بشأن قرار نقلهم؛ وقال محمد رشوان، بائع متجول بميدان العتبة، إنهم متواجدون في تلك اﻷماكن منذ عشرات السنين، مشددا على ضرورة أن توفر لهم الحكومة مكانًا بديلًا مناسبًا وحيويًا.

وأضاف: "الحكومة تضحك على الباعة، ونقلت بياعين وسط البلد للترجمان وهما دلوقتي بيصرخوا من الجوع؛ هو خلاص أمر واقع إنهم ينقلونا بس لازم الأول يوفرولنا مكان ناكل منه عيش".

فيما اعترض أيمن إبراهيم، أحد الباعة، مؤكدا أن قرار النقل خاطئ وأنهم لن يتركوا أماكن أجدادهم، موضحا أنهم قادرون على الرجوع للخلف لاتساع الطريق وعدم إشغاله والجلوس على الأرصفة فقط.

وأشار إبراهيم إلى أنه تابع كل ما حدث للباعة الجائلين بوسط البلد ونقلهم إلى جراج الترجمان والمشاكل التي حدثت بينهم وبين الحكومة بسبب وقف الحال، مضيفا "هما دلوقتى لا فيه بيع ولا شراء معاهم، والناس هناك مش لاقيه تاكل عيش".

"احنا هنا كل واحد معاه أورطة عيال يعمل إيه يأكلهم منين، واللى معاه فرش لو قعد فى البييت مش هيلاقى ياكل" هكذا بدأ حنفي هاشم أحد الباعة، حديثه، مضيفا أنهم بحاجه إلى مكان حيوي يستطيعون من خلال أن يأكلوا لقمة عيش حتى لا يتجهوا للطرق غير السوية للتكسب كالسرقة وغيرها.

وأضاف: "حديقة الأزبكية اللى تحت الكوبرى فاضية ومكان حيوي، ينقلونا هناك".

وبدوره قال خلف الله صابر: "إحنا اتولدنا هنا هنروح فين وبقالنا 55 سنة هنا، وبعدين إحنا مزودين الإنتاج ومشغلين مصانع قماش، وحركة الإنتاج كلها بتاعة الدولة شغالة من البياعين، الناس الغلابة نازلة على البائع اللى فى الشارع، واللي مش معاه فلوس يدخل المحل بينزل هنا يكسي عياله".

وطالب صابر الحكومة بنقل الباعة المتسببين في تعطيل حركة المرور إلى الحديقة التي تحت الكوبري، والتي يستغلها المسجلون خطر الذين يعملون مع مرشدي اﻷجهزة اﻷمنية، بحسب قوله.

وقال أحد الباعة: "الرئيس السيسي مهتم بالباعة الجائلين وبيقول علينا إننا غلابة، لكن الناس اللى تحته مش بتنفذ اللى هو بيقوله وأولهم جلال السعيد محافظ القاهرة راجل مش كويس".

وتابع عليوة عرفان: "أغلبية الباعة بالعتبة متعلمون، معنى إنهم ينقلونا من هنا كأنه بيقولى عايزك تبقى بلطجى خليك حرامى"، مناشدا الرئيس عبد الفتاح السيسي التدخل وإيجاد حل في مشكلتهم.

وأخيرا قال خميس عبدالحميد: "العتبة من أيام جمال عبد الناصر وهي سوق، إحنا بقالنا سنين مينفعشي المحافظ ينقلنا للترجمان ولا غيره، الناس بقالها 17 يوم فى الترجمان لا باعت ولا استفتحت، الواحد منهم ياخذ تكسي يودى البضاعة وتاكس تانى علشان يرجعها، وإحنا لنا الأولوية لكل حاجه إحنا اللي واقفنا قدام قسم الموسكي ومحدش قدر يحدف طوبة واحده عليه".

شاهد الفيديو

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان