رئيس التحرير: عادل صبري 09:51 صباحاً | الثلاثاء 23 أكتوبر 2018 م | 12 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 33° صافية صافية

سوهاجيون: أهم مميزات وإنجازات الأيام المئة من حكم الرئيس.. مفيش

سوهاجيون: أهم مميزات وإنجازات الأيام المئة من حكم الرئيس.. مفيش

أخبار مصر

احد المواطنين

رفع الدعم وغلاء الأسعار وانقطاع الكهرباء أبرز السلبيات

سوهاجيون: أهم مميزات وإنجازات الأيام المئة من حكم الرئيس.. مفيش

رضوان الشريف 16 سبتمبر 2014 07:53

رفع الدعم، وغلاء الأسعار والبنزين والسولار، وأزمات الكهرباء، كلها سلبيات طوقت الأيام المائة الأولى من حكم الرئيس عبد الفتاح السيسي برأي مواطنين سوهاجيين.. أما الإنجازات الملموسة التي وصلت إلى معاشهم ورفعت العبء عن كاهلهم؛ فهي "مفـــيــش"؛ فالفترة الوجيزة من حكمه تميزت بالقلاقل وعدم الاستقرار السياسي والاقتصادي إضافة إلى تكرار خفض مستوى آمالهم وتطلعاتهم بتكرار كلمة الرئيس بأن الاقتصاد يعاني بشدة وأنه لا يوجد لديه ما يلبي طموحهم.

 

السمان عوض "فلاح" يقول لـ "مصر العربية": "احنا مش عايشين كل يوم انقطاع للكهرباء ونقص في التموين وارتفاع في الأسعار والعيشة بقت زي الزفت وتحس إن البلد مش مستقرة".

 

ويضيف علي عبد الكريم عامل إن "الوضع الاقتصادي متردٍّ والـ 100 يوم دول يدلوا على عدم قدرة الحكومة على الإدارة، وكل يوم مفيش غير نغمة واحدة: "مفيش...مفيش"، طاب وبعدين يعنى؟؟ احنا تعبنا بجد والله حرام".

 

ويذكر السيد محمود محاسب ان الوضع السياسي والاقتصادي ووضع الشارع عموما يدل على ان البلد غير مستقرة وان الحكومة فشلت فشلا زريعا في ادارتها ويجب التجديد أو التطوير في أسلوب الإدارة لأن الناس تعبت بجد وزهقت.

 

ويشكو مطاوع راغب فلاح الأزمات المتتالية والتي تمر بها البلاد من نقص وقود وسولار ومواد تموينية وانقطاع للكهرباء بصفة يومية.

 

وأضافت فاطمة علي ربة منزل: "هو فين السيسي وفين الحكومة؟؟؟ احنا بيوتنا اتخربت ومش عارفين نعيش حتى المية ملوثة والأسعار نار والفقراء بيموتوا من الجوع وحسبنا الله ونعم الوكيل".

 

 

اقرأ أيضا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان