رئيس التحرير: عادل صبري 03:23 صباحاً | الأربعاء 15 أغسطس 2018 م | 03 ذو الحجة 1439 هـ | الـقـاهـره 37° صافية صافية

بالصور.. تجار العتبة: شنط المدارس "مولعة" والزبون بيخيط القديمة

بالصور.. تجار العتبة: شنط المدارس مولعة والزبون بيخيط القديمة

أخبار مصر

محال ملابس الزى النمدرسي بالعتبه

قبل بداية العام الدراسي بأيام ..

بالصور.. تجار العتبة: شنط المدارس "مولعة" والزبون بيخيط القديمة

نورا ناصر 14 سبتمبر 2014 20:35

"الأسعار كلها مولعة .. وغير مناسبة لدى الجميع.. والسوق هنا تعبان.. لا في بيع ولا في شراء"، "كل واحد عنده الشنط القديمة فيها قطع بيخيطها بـ3 أو 4 جنيه بدل ما يشتري شنطة بـ60 جنيه"، كانت هذه أبرز تعليقات تجار الملابس المدرسية، وشنطة المدرسة في العتبة، الذين أكدوا تأثير الحالة الاقتصادية للمواطنين على حركة البيع والشراء.

سيد هاشم، (صاحب محل) وصف حركة البيع والشراء بالـ "ضعيفة جدًا" منذ بداية الموسم، وأن البضاعة التي اشتراها لم يبع نصفها: "لسة عندى شغل كتير وفاضل أيام معدودة على دخول المدارس وكله هيتركن فى المخازن".

وأوضح "هاشم"، أنَّ نسبة الإقبال هذا الموسم كانت بنسبة 30 % عن السنة الماضية، وأرجع هاشم ضعف الإقبال إلى حالة الركود الاقتصادي التى تمر بها البلاد، ممثلة في حالة الغلاء، ورفع الدعم، وتأثيره على أسعار الملابس، وخروج المواطنين من مواسم مثل شهر رمضان، وعيد الفطر.

"الأسعار كلها مولعة.. وغير متناسبة لدى الجميع.. والسوق هنا تعبان.. لا في بيع ولا في شراء" هكذا بدأ ياسر عبد الحفيظ، (صاحب محل ملابس بالعتبة) حديثه، موضحًا أنَّ ارتفاع أسعار الملابس المدرسية جعل المواطن يفر هاربًا من أمام المحال: "الزبون مش قادر يستوعب إن بلوزة المدرسة وصلت إلى 40 جنيه و45 جنيه".

وأشار إلى أن الأسعار ارتفعت بنسبة 25 % بالمقارنة بالسنة الماضية، مرجعًا الزيادة في الأسعار إلى تجار الأقمشة بالأزهر، وغلاء متر القماش، بالإضافة إلى انقطاع التيار الكهربائي لساعات طويلة بالمصانع.

عاطف العمدة (صاحب محل شنط مدرسية) قال: "الأسعار السنة غالية.. والناس ظروفها تعبانة.. الناس بتشتري المدارس" target="_blank">ملابس المدارس.. والشنط ومستلزمات الدراسة من الكتب الخارجية والكراسات وداخل عيد الناس عايزة تشتري اللحمة.. وبعد العيد هيبقوا عايزين فلوس الدورس الخصوصية.. وإحنا أصلا لسة خارجين من عيد الناس بتعاني".

فيما اعترضت إحدى السيدات بالسوق على حديث التجار قائلة: "الأسعار غالية واحنا مبسوطين .. وربنا يخللنا المشير عبد الفتاح السيسي".

استكمل العمدة حديثه: "اللى يقولك الناس راضية عن الأسعار كداب.. الناس مش قادرة .. أسعار الشنط عندى بالنسبة للحضانة من 15 جنيه لحد 35 جنيه .. وفي شنط أغلى دى توب وليها زبونها .. أما شنط المدارس فى حاجات شعبي وفي شنط لوكس والزبون بيختار الحاجة الغالية علشان تعيش معاه".

أضاف: "شنط المدارس تبدأ من 40 جنيه إلى 100 جنيه .. السنه اللى فاتت كانت حركة البيع والشراء أحسن وفى ناس عندها شنط مدرسية جديدة .. لأن الطلاب مكملوش الدراسة السنة الماضية .. كل واحد عنده الشنط القديمة فيها قطع بيخيطها بـ 3 أو 4 جنيه بدل ما يشترى شنطة بـ60 جنيه لابنه .. في ناس بتنزل تلاقي الأسعار غالية تمشي وتقول اقضيها باللي عندي وخلاص".

 

المدارس.JPG" style="width: 700px; height: 465px;" />

المدارس" target="_blank">ملابس المدارس 1.JPG" style="width: 700px; height: 467px;" />

المدارس" target="_blank">ملابس المدارس 2.JPG" style="width: 700px; height: 466px;" />

المدارس" target="_blank">ملابس المدارس 3.JPG" style="width: 700px; height: 479px;" />

المدارس" target="_blank">ملابس المدارس 4.JPG" style="width: 700px; height: 456px;" />

المدارس" target="_blank">ملابس المدارس 5.JPG" style="width: 700px; height: 489px;" />

المدارس" target="_blank">ملابس المدارس 6.JPG" style="width: 700px; height: 523px;" />

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان