رئيس التحرير: عادل صبري 03:16 مساءً | الجمعة 14 ديسمبر 2018 م | 05 ربيع الثاني 1440 هـ | الـقـاهـره 22° غائم جزئياً غائم جزئياً

بريطانية مصرية: مستر سيسي مش كويس عشان مفيش نور

بريطانية مصرية: مستر سيسي مش كويس عشان مفيش نور

أخبار مصر

سوزان يوسل

تعاني من غلاء الأسعار..

بريطانية مصرية: مستر سيسي مش كويس عشان مفيش نور

قالت: البلد مفيهاش فلوس وكل حاجة أصبحت غالية

نورا ناصر 07 سبتمبر 2014 17:49

"سوزان يوسل" مواطنة بريطانية مقيمة بمصر منذ 17 عامًا، تتحدث اللغة العربية ولكن بصعوبة، تعمل على مراكب سياحية من الأقصر إلى أسوان، ووجودها في مصر يعود لحبها الشديد لها، الذي جعل لها العديد من المواقف تجاه الأحداث الجارية في مصر.

 

يوسل تبدأ حديثها وهي تجلس على أحد مقاهي وسط البلد، بالعاصمة القاهرة، تتناول رشفة من الشاي ثم تقول: "منطقة وسط البلد دلوقتى مش كويسة.. علشان مفيش بياعين .. ولا فى بنطلون .. ولا خمسة جنيه .. ولاعشرة جنيه .. ولاتيشرت .. ولا شبشب." مضيفة: "المحلات في طلعت حرب غالية جدًا؛ التشيرت بـ110 جنيه و150 جني".

 

تذكرت "يوسل" تعامل شرطة المرافق معها أثناء جلوسها على المقهى فتقول: "إمبارح أنا كنت واحدة أجنبية فى القاهرة .. قاعدة على كافية في الشارع .. لأن الجو كان حر .. الحكومة جت بالعربيات قوموني من على الكراسي .. وشالوا الشيشية والشاى والتربيزة .. وكل اللي كانوا قاعدين." وتعلق على ذلك قائلة:" دا مش كويس".
 

ووجهت "يوسل" حديثها للرئيس عبد الفتاح السيسي تعليقًا على نقل الباعة من وسط البلد إلى الترجمان: "مستر سيسي الناس هتجيب فلوس منين بعد كدا؟ لما أنت أخدت أكل عيشهم من فمهم .. مستر سيسي فى أجانب بيشوفوا النظام دا وبيقولوا مش كويس اللى بتعمله .. إحنا جايين القاهرة علشان نقعد على كافيهات فى الشارع .. ونبص على الناس اللى فارشة على الأرض .. وبالنسبة لينا دا حاجة حلوة علشان بنشوف أحياء المصريين".
 

وتطرقت في حديثها إلى الأوضاع الاقتصادية، وارتفاع الأسعار، محذرة الرئيس من ذلك: "أعتقد أن مستر سيسي مش كويس.. علشان بيرفع سعر البنزين وأسعار الأجرة للمواصلات .. أنا كنت بروح الأقصر بـ65 جنيه دلوقتى بروح بـ 95 جنيه كل حاجة أصبحت غالية فى مصر." مضيفة: "الكهرباء فى الأقصر بتقطع سبع مرات فى اليوم الواحد مفيش نور .. ولا تكييف .. مفيش أى حاجة .. الكهرباء فى الأقصر مش كويسة خالص".

 

وطالبت السيسي بأن يزور الأقصر: "مستر سيسي لازم تروح الأقصر وتحل مشكلة النور .. مستر سيسي أعطني النور بليز أعطني النور كل يوم كل يوم."

 

وأضافت: "في أيام مبارك كان في فلوس وشغل .. لما مرسي جه السياحة وقعت .. وبقت فيه مشاكل كبيرة .. أيضًا لما السيسي مسك البلد مجتشي ثورة ثانية ودلوقتى الأيام صعبة على الناس كلها حتى بالنسبة لي".
 

وتحدثت يوسل عن الصعوبات التي تواجهها في مصر: "أنا أجنبية البلد مفيهاش فلوس .. ومحتاجة تطلع لفوق .. الناس فى مصر ليس لديهم فلوس .. مستر سيسي إنسى كل حاجة وركز في المصريين اللي مش لاقيين ياكلوا."


وبشأن مشروع قناة السويس الجديدة علقت "يوسل" : "قناة السويس مشروع كويس جدًا علشان هيوظف ناس مصريين كتير .. وهيخلي مصر فوق مش تحت .. بس لازم تركز قوى فيه مستر سيسي علشان السياحة ترجع تاني لمصر".

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان