رئيس التحرير: عادل صبري 09:42 مساءً | الأحد 21 أكتوبر 2018 م | 10 صفر 1440 هـ | الـقـاهـره 33° صافية صافية

أم تتهم أستاذ جامعي بتنصير أولادها

أم تتهم أستاذ جامعي بتنصير أولادها

أخبار مصر

سيدة تدعى دكتور قام باجبار ابنتها على اعتناق الديانة المسيحية

أم تتهم أستاذ جامعي بتنصير أولادها

منار عاطف 15 أغسطس 2014 09:22

"ضحك على بنتي وخلاها تبقي مسيحية" هكذا بدأت إحدى السيدات حديثها لـ "مصر العربية" أثناء وقوفها أمام مجلس الوزراء لتقديم شكوى ضد أحد أساتذة ابنتها بإحدى الجامعات الخاصة تتهمه فيها بتحريض ابنتها وعدد من زملائها باعتناق المسيحية.

وتشير السيدة إلى أنها بحثت كثيرا عن ابنتها التي هربت من ما يقرب بعد أن ضحك أستاذها في الجامعة قائلة : أنا لفيت كتير عشان بنتي ضحك عليها دكتور في إحدى الجامعات الخاصة التي كانت تدرس فيها بنتي ... هربت من سنة وهى معاه واحدة تانية" .

وأضافت الأم التي رفضت ذكر اسم الجامعة الخاصة التي كانت تدرس فيها ابنتها مكتفية بذكر الاسم الأول للأستاذ الجامعي "سامي" قائلة: انا عايزة بنتى ترجعلي وعايزة انتقم من الدكتور اللي عمل كدة هما فصلوا من الجامعة لكن مش كفاية .. هو مش مكتفى انو خلى بنتى أصبحت مسيحية لا بيخلي بنتي تنصر أصحابها كمان ".

ولفتت أنه لا أحد من المسؤولين يعيرها أي اهتمام: أنا عرفت رقم تليفون بنتي من زمايلها بس خايفة اتصل بيها تغير الرقم لفيت على المسؤولين عشان يعملوا تتبع لرقم ويجيبو بنتي لكن مفيش أى اهتمام من المسؤولين".

وأشارت الأم إلى أن بعض زميلات ابنتها الأقباط أكدوا رؤية نجلتها الهاربة داخل إحدى الكنائس وقاموا بإبلاغها بالواقعة قائلة " زمايل بنتي المسحيين شافوها في إحدى الكنائس وجم قالوا إحنا شوفنها هناك أنا كنت شاكة من الأول أنه هيعمل كدة انا مكنتش مرتاحة لية لأن كنت بشوف صور للدكتور على اللاب بتاعها وكلام من الإنجيل ".

وتابعت "للأسف عرفت من زمايلها انو اغتصبها وقالت لزميلة لها لأنها حضرت الامتحان وزميلتها بلغتني ولما عرفت انهم بلغوني حضرت الامتحان وهى لابسة نقاب وشافتنى وأنا واقفة على بوابة الجامعة واتصلت بيا وقالتلي انسينى يا ماما وأنا شوفتك ادام الجامعة لكن انتى مش هتعرفى تشوفينى حد ينقذنى الدكتور دا لازم يتم القبض علية لأنه مش مكتفى أنه عمل كدة فى بنتى هيعمل فى بنات كتير" .

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان