رئيس التحرير: عادل صبري 02:36 صباحاً | الثلاثاء 13 نوفمبر 2018 م | 04 ربيع الأول 1440 هـ | الـقـاهـره 26° صافية صافية

بالصور.. قرية طبلوها بالمنوفية تطالب بتجديد رصيف الموت

بالصور.. قرية طبلوها بالمنوفية تطالب بتجديد رصيف الموت

أحمد عجور 04 أغسطس 2014 15:19

تقدم العشرات من أهالي قرية كفر "طبلوها" مركز تلا بمحافظة المنوفية، بشكاوى لمحافظ المنوفية وهيئة السكة الحديد، للمطالبة بتجديد رصيف المحطة الذي تسبب في مصرع العديد من الأشخاص خلال السنوات الماضية، وبتر أطراف عدد أكبر من الركاب سقطوا أسفل القطارات بسبب انخفاض وبُعد رصيف المحطة عن عربات القطارات بعد آخر تجديد شهدته السكة الحديد منذ 5 سنوات، وتسبب في رفع مستوى الخط عن الرصيف ليحصد القطار أرواح الركاب وكذلك أقدامهم.

وقال حذيفة خالد، أحد شباب القرية، إن المحطة بهذا الشكل منذ سنوات وتسبب عدم وجود رصيف في عشرات الحوادث ما بين وفاة وبتر للأطراف، موضحًا أنه لم يتحرك أحد سواء من السكة الحديد أو من المحافظة، مضيفًا: "زهقنا من تقديم الشكاوى والمظاهرات قدام المحافظة علشان موضوع المحطة والصرف الصحي ولا حياة لمن تنادي".

وأضاف عبد الحميد عبد المحسن، أحد أهالي القرية: "الناس هنا كل اعتمادها على القطارات، والمحطة اللي رصيفها بيموت الناس بيخدم 4 قرى، وهي كفر طبلوها، وطبلوها، وزرقان، وكفر ميت أبو الكوم؛ وأحيانا الناس في كمشيش بيستخدموا المحطة لو محتاجين يوصلوا مدن طنطا، أو منوف وأشمون بشكل أسرع من المواصلات العادية".

وتابع: "كل مرة نشتكي فيها السكة الحديد تقولنا مفيش ميزانية أو المحطة داخلة ازدواج في الخطوط، يا إما مفيش رد من الأساس".

وطالب أهالي كفر طبلوها بتجديد الرصيف الرئيسي في محطة القطار، وكذلك إنشاء كوبري للمشاة وتجديد مزلقان السكة الحديد المتهالكة، وإغلاق ممرات الأهالي والمواشي العشوائية للحد من حوادث القطارات.

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان