رئيس التحرير: عادل صبري 07:10 صباحاً | السبت 22 سبتمبر 2018 م | 11 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 34° صافية صافية

"النهاردة العيش ببلاش".. مبادرة لإنقاذ الغلابة من لهيب الأسعار

النهاردة العيش ببلاش.. مبادرة لإنقاذ الغلابة من لهيب الأسعار

أخبار مصر

مخبز بدمياط

في دمياط ...

"النهاردة العيش ببلاش".. مبادرة لإنقاذ الغلابة من لهيب الأسعار

عبده عبد الحميد 18 يوليو 2014 11:52

قام صاحب أحد المخابز بمدينة دمياط الجديدة بالتبرع بالحصة اليومية للمخبز بالمجان للمواطنين، حيث شهد المخبز  إقبالا من المواطنين وخاصة البسطاء والذى حصلوا على ما يكفيهم من خبز.

وقال أكرم محفوظ صاحب المخبز الذي يقع بالحى الثانى المجاورة الثالثة بسوق الكفراوي: إنه أقدم على تلك الخطوة تضامنا منه مع المواطنين ومن أجل تخفيف الأعباء عنهم الذى يعانون من ارتفاع أسعار كافة السلع والمنتجات.

حسن عيطه من سكان الحى الثاني بالمدينة قال "بسم الله ما شاء الله رغيف الخبز، أبو خمسة قروش طالع جميل إحنا مكناش متوقعين إن الخبز يكون جيد لأنه بقدم بالمجان، ولكن نتمنى أن تستمر جوده الرغيف فى الأيام القادمة وربنا يكثر من أصحاب تلك المخابز إحنا مش عاوزين حاجة بالمجان بالرغم من أن هذه المبادرة شيء جميل؛ ولكن نتمنى أن يجيد كل إنسان فى عمله، ويقدم سلعة جيدة، فنحن فى أمس الحاجة للعمل بإخلاص وإتقان العمل هو الذى سيرفع شأن بلدنا".

ويضيف حماده العبادي من سكان الحى "إحنا عارفين إن صاحب المخبز ممكن يكون معتبر اليوم المجانى ده زكاة فطر" ولكن إحنا بنتكلم عن الفكرة، والمبدأ ياريت الكل يحذو حذوه فى كل المجالات إحنا عندنا ناس غلابه كتير يعنى لو صاحب مطعم عمل يوم مجانى للفقراء زى صاحب المخبز ده مش هنلاقى فقير ولا محتاج فى بلدنا".

وتابع إنا بقول للحاج أكرم ربنا يكرمه ويزيده من نعيمه لأنه مش بس عمل يوم مجانى لتوزيع الخبز لأء ده علشان رغيف الخبز طالع أفضل من أى يوم

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان