رئيس التحرير: عادل صبري 05:18 مساءً | الثلاثاء 18 سبتمبر 2018 م | 07 محرم 1440 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

طباطبا.. ضريح إخشيدي عائم على المياه الجوفية

طباطبا.. ضريح إخشيدي عائم على المياه الجوفية

أخبار مصر

ضريح الـ 7 اطباء ال طباطبا

بالفيديو..

طباطبا.. ضريح إخشيدي عائم على المياه الجوفية

نورا ناصر 15 يوليو 2014 16:29

قبة عالية وسط الحشائش تحيطها أسوار حديدية وتراكم القمامة على الجانبين.

حرم ضريح "الـطبا طبا " أو " الـ7 أطباء"، كما يطلق عليه أهالي المنطقة يرجع في تاريخه إلى الدولة الإخشيدية بمنطقة عين الصيرة، أمام مقابر الإمام الشافعي في أول مدينة الفسطاط الجديدة، والذي يعود نسبه إلى إبراهيم طبا طبا بن إسماعيل الديباج المنتسب إلى الإمام الحسن بن علي رضي الله عنه.

هذا الضريح أحد آثار الدولة الإخشيدية في مصر، لكنه مهدد بالاختفاء بسبب غرقه في المياه الجوفية، والتي تسببت في انهيار بعض قباب الضريح التسع، ولم يتبق منها إلا قبة واحدة فقط.

يقول الحاج عبد العال المنشاوي، أحد أهالي منطقة عين الصيرة: "أجدادنا قالوا لنا إن المقام اسمه الـ7 أطباء "طباطبا" كانوا من نسل الإمام على رضى الله عنه، كانوا بيعالجوا أيام الرسول صلى الله عليه وسلم بالقرآن، لما توفوا دفنوهم هنا دول 6 رجالة وواحدة ست، ويعتبر أول تراث إسلامي في مصر، ومفيش حد بيحاول ينقذه من الغرق ولا الحكومة عايزة تهتم بيه ولا أي حاجة لحد ما المية بلعته".

فيما تقول أم علياء: "الضريح به بئر من المياه تشفى من أي مرض _ على حسب معتقداتها، كان بييجى ناس للضريح من كل البلاد عشان يتباركوا بيه، وحتى الناس كانت بتحب تاخد مدافن هنا عشان تتبارك بيه، وكل اللى كان بييجى كان بيولع شمعة ويحطها جواه ويفضل يدعي، وكان كل يوم جمعة زحمة من كتر الناس اللى بتيجى تتبارك بيه وبمية البئر اللى جوا الضريح".

 

اقرأ أيضًا:

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان