رئيس التحرير: عادل صبري 10:39 مساءً | الاثنين 21 أكتوبر 2019 م | 21 صفر 1441 هـ | الـقـاهـره °

اسأل الرئيس.. السيسي: جيش مصر مركز ثقل بالمنطقة.. «محدش يخوفكم»

اسأل الرئيس.. السيسي: جيش مصر مركز ثقل بالمنطقة.. «محدش يخوفكم»

أخبار مصر

الرئيس السيسي في المؤتمر الوطني للشباب

اسأل الرئيس.. السيسي: جيش مصر مركز ثقل بالمنطقة.. «محدش يخوفكم»

أحمد الشاعر 14 سبتمبر 2019 12:42

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي على أهمية الجيش المصري كثقل عسكري بالمنطقة العربية بأثرها، داعيا الشباب إلى عدم الالتفات إلى أي أحاديث من شأنها التقليل من القيمة العظيمة للقوات المسلحة قائلا: «محدش يخوفكم».

 

وأضاف الرئيس أثناء حديثه في جلسة اسأل الرئيس بالمؤتمر الوطني الثامن للشباب، اليوم السبت: "يا ترى اليوم في سيناء بيتكلف كام؟، ويعدين حد جاي يخوفكم ويضيع القيمة العظيمة اللي بيعملها الجيش في مصر».

 

وأوضح السيسي قائلا: "إزاي بقى لما تيجي تسيئ، أصل الموضوع على بعضه ولا يتجزأ، النقطة دي بقى في نقاط تماس كبيرة جدًا بين الموضوعات وبعضها، في النهاية عايز أوقع مصر، إزاي أوقعها والدولة ماشية بالطريقة دي، مش هتقع إلا لما جيشها يقع، المؤامرة اللي اتعملت في 2011 على وزارة الداخلية ووزارة الدفاع لأنها مراكز الثقل التي تحمي الدولة من السقوط».

 

وتابع الرئيس: "قالوا نجرب ونقود الدولة وفشلوا في قيادتها فشلًا ذريعًا جدًا، ليه لأنك متعلم حاجة واحدة فقط، وعلوم بناء وقيام الدول دي قصص تانية خالص، والكلام ده قولته لكل القوى السياسية وأنا مدير للمخابرات الحربية مفيش عندكم مركز دراسات واحد".

 

وانطلقت اليوم السبت، فعاليات المؤتمر الوطني للشباب في نسخته الثامنة والمنعقد بمركز المنارة للمؤتمرات بالقاهرة الجديدة، بحضور الرئيس عبدالفتاح السيسي، ولفيف من الوزراء والقيادات السياسية والحزبية وكبار رجال الدولة على رأسهم، المهندس مصطفى مدبولي رئيس الوزراء والدكتور علي عبد العال رئيس مجلس النواب، بجانب مشاركة نحو 1600 شاب من مختلف القطاعات.

 

 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان