رئيس التحرير: عادل صبري 11:42 مساءً | السبت 21 يوليو 2018 م | 08 ذو القعدة 1439 هـ | الـقـاهـره 36° صافية صافية

صور| الغلاء يذبح بائعي السكاكين بالإسماعيلية.. ومواطنون: مفيش فلوس نشتري لحمة

صور| الغلاء يذبح بائعي السكاكين بالإسماعيلية.. ومواطنون: مفيش فلوس نشتري لحمة

أخبار مصر

الغلاء يذبح بائعي السكاكين بالإسماعيلية

صور| الغلاء يذبح بائعي السكاكين بالإسماعيلية.. ومواطنون: مفيش فلوس نشتري لحمة

داخل سوق الجمعة بمدينة الإسماعيلية يقف حمادة خلاف بائع أسلحة بيضاء، متحسرًا أمام منضدة عرض عليها أحجام ونوعيات مختلفة من السكاكين، قائلا: “مش بيع والحال واقف والعيد عدنا علينا ومابعناش حاجة" .

 

بيع وسن السكاكين تجارة أصابها الركود بسبب غلاء الأسعار وتراجع المستوى الاقتصادي للأسر، فضلا عن استحداث أنواع مختلفة من أدوات المطبخ الحادة كالسكاكين المصنوعة من "السراميك"، وهو ما قلل من الإقبال على النوعيات الأخرى المصنوعة من الصلب أو المعدن .

 

وأكد خلاف أن الإقبال على شراء السكاكين تراجع هذا العام لأقل من النصف خاصة مع زيادة أسعار السكاكين بنسبة 100% للمستورد و30% تقريباً للمنتجات المحلية .

 

ويصل سعر السكين المستورد يبدأ من 220 جنيه للحجم الكبير ويصل حتى 50 جنيه للسكين الصغير فيما يتراوح سعر المنتج المصري من 20 إلى 50 جنيه .

 

وقالت فوزية علي 52 سنة ربة منزل " هي جت على أسعار السكاكين ، محدش اشترى لحمة في العيد اللي فاتت ولا حد بقى يشتريها اللي في جيبه فلوس للحمة يشتري سكاكين.

 

وتابعت قائلة: “.أنا جيت أسن سكاكين البيت عشان الاستخدام اليومي العادي .إحنا مش معانا فلوس أصلاً عشان نشتري لحمة أو نربي فراخ وندبحها".

 

وقال كمال محمود يعمل في سن السكاكين "الزباين ماعدتش تشتري لحوم والعيد مر علينا ومحدش دبح الأضحية.. الناس مش عارفة توفر للأكل العادي".


 

"وتابع "أول مرة يمر علينا موسم زي ده .إحنا شغالين بقالنا 8 سنين وعمر ما جه علينا موسم كده”.


 

وأضاف "سن السكين بيبدأ من 5 جنيه على حسب حجم السكين وطول السلاح ورغم كده الناس بتستغلى السعر واحنا كمان زيهم الخامات غالية علينا والحالة واقفة.

 

لم تكن حال بائعة الشوايات والهوايات أفضل حالاً من بائع السكاكين بل كانت هي الأخرى تعاني الركود والكسا.د


 

تقول "أم أحمد" بائعة في محل لبيع الفحم والشوايات "محدش بيشتري .الكل بيعدي يسأل على الأسعار ويمشي .وبعدين هي الناس معاها تشتري لحمة عشان تجيب شوايات وفحم تشوي بها اللحمة ".


 

  • تعليقات فيسبوك
  • اعلان